Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Het beste AEX-persbericht

Het beste AEX-persbericht

 

Nu zo'n beetje het hele Damrak de KW2-cijfers heeft gepresenteerd, gaan we de rapportages zélf eens onder de loep nemen. Er zit namelijk nogal een verschil in hoe de bedrijven de cijfers rapporteren. U, weet het wellicht. Tijdens het cijferseizoen verzamel ik 's ochtends alle kwartaalcijfers die uit zijn in het IEXLiveblog.

Daarmee heb ik die rapportages allemaal onder ogen gekregen. Dus roep ik mijzelf hierbij uit tot officiële deskundige :-) Zonder gekheid, rapporteren kun je leren. Sommige fondsen doen het erg netjes. Dan zie je om 08:00 uur met één klik in één oogopslag de highlights, tabel met cijfers, de outlook en de quotes van de CEO.

Andere fondsen maken er een doolhof van en stoppen de informatie waar het om gaat zo ver mogelijk weg,  zodat zelfs een goede jurist van een bekend advocatenkantoor er niet doorheen komt... Nou, hoe willen we het dan wél hebben?

KW-cijfers presenteren doe je zo

Ten eerste moet een rapportage gemakkelijk te vinden zijn op de website van het bedrijf, zodra de cijfers uit zijn. Makkelijk te vinden is bij Investor Relations en/of Media/Press. Op tijd zou ook geen luxe zijn trouwens. Nu hebben alle AEX-bedrijven dat wel op orde. Bij lokaal fonds Esperite moeten ze op dat soort dagen maar een keertje wat vroeger beginnen...

En nu de inhoud. Wat moet er in zo'n persbericht staan en hoe zet je, volgens ons, dat het best en meest overzichtelijk neer?

  • Begin met de highlights. Wat zijn de belangrijkste zaken dit kwartaal en waar is het goed en minder goed gegaan? Hoe gaat het met de omzet, winst, EBITA, cash flow enzovoorts.
  • Vervolgens een mooi tabelletje met daarin de cijfers van dit kwartaal en hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Dan kun je in één oogopslag zien op welke onderdelen het beter of slechter gaat.
  • Dan nog wat quotes van de CEO. Moet ook niet te lang zijn, maar gewoon even kort samenvattend.
  • Als laatste de outlook.
  • Een tweetje of een ander bericht op social media, Twitter is wel zo fijn, laat zien dat een concern ook nog eens met haar tijd meegaat. Daarnaast is dit net even wat sneller en gemakkelijker te vinden dan via de gewone kanalen.

Weltmeisterschaft

Nu is het lastig  om een échte winnaar uit te roepen. DSM is een erg goede tweede, maar het schoolvoorbeeld voor de persberichttikkers is Aalberts Industries.

  • Het persbericht is duidelijk overzichtelijk met tussenkopjes.
  • Het begint met de highlights waarin de belangrijkste zaken worden genoemd.
  • Daarna een tabel met de cijfers en in diezelfde tabel de cijfers van hetzelfde kwartaal een jaar eerder.
  • Vervolgens een quote van de CEO, die het overzichtelijk houdt en niet meteen een hele pagina volpraat.
  • Een outlook (die wel iets prominenter in beeld had gemogen).
  • Arme Aalberts... Zij hebben in 2012 een keer de kwartaalcijfers getwitterd. Niet één like of retweet... Misschien wel logisch dat ze het dan ook bij die ene keer hebben gelaten. Misschien nog een keer proberen Aalberts, dan krijg je van mij gegarandeerd een retweet :-)

Op de losersvlucht

Het bedrijf met het slechtste persbericht over de KW2-cijfers van de AEX-fondsen is Altice. Waarom? Ik zou zeggen, neem zelf eens een kijkje hier.

  • Het persbericht is onduidelijk, er zit geen lijn in en er is niet doorheen te komen. Het is 13 pagina's lang (!) een paarse brei aan tekst voordat u het eerste leesbare tabelletje tegenkomt.
  • Komt u die eindelijk tegen, dan kunt u weer niet vergelijken met hetzelfde kwartaal vorig jaar. Die cijfers staan pas op de volgende pagina.
  • Nergens een quote van de CEO...
  • Outlook staat er ook niet in.

Kortom, een erg aandeelhoudersonvriendelijk bericht. Tegen de tijd dat u er doorheen bent en weet wat u moet weten, loopt natuurlijk net weer de koers tegen u in.    

IEX persberichtenonderzoek KW2

Hier de uitslag van het gehele onderzoek van IEX over de KW2-persberichten.

Goede persberichten:

  • Aalberts: Prima, de outlook zou iets naar voren kunnen. Details, details...
  • ABN Amro: Ik kreeg een mailtje van de persvoorlichter van ABN Amro dat hun persbericht er wel netjes uit zou zien en ik moet mijn fout toegeven. Ik heb op het verkeerde item geklikt. Dit is namelijk het persbericht en dat zien er gewoon goed uit. Ik zat zelf dus door het kwartaalverslag te bladeren en dat is in zijn eigen woorden voor: voor investors, analisten en andere liefhebbers die graag tot in de haarvaten willen weten hoe we de bank voor staat.
  • Aegon: Niet alles in de goede volgorde, maar wel alles op één pagina te vinden.
  • Ahold: Klasse hoor. Alleen het tabelletje met de cijfers zat iets verder weggestopt.
  • Akzo Nobel: Alles op één pagina te vinden. Top
  • ASML: Weinig op aan te merken. Zou wellicht iets moderner kunnen voor zo'n high tech bedrijf als ASML
  • Boskalis Westminster: Ook alles is te vinden op één pagina.
  • ING: Puik persbericht, zelfs met een filmpje met duiding van de CEO.
  • DSM: Uitstekend!
  • KPN: Op de eerste twee pagina´s is alles te vinden. Goed gedaan KPN! Ook eens leuk om een complimentje te krijgen, toch?
  • NN: Het had wel iets korter en overzichtelijker gemogen, maar vooruit dan maar. Een zes min...
  • RELX: Netjes alles op één pagina. Pico bello.
  • SBM Offshore: Ondanks dat het bedrijf sommige dingen in het verleden wat minder netjes deed, ziet de KW2-cijferrapportage er gelikt uit.
  • Unibail-Rodamco: Ziet er bij lange na niet zo gelikt uit als die van Heineken, Randstad en Shell, maar wel de juiste informatie naar voren gebracht.
  • Vopak: 42 pagina's? Begin gewoon met pagina 4 en gooi die eerste drie pagina's maar weg. Voor de rest is het wel aardig.
  • Wolters Kluwer: Saai, maar wel degelijk en goed voor elkaar. Net als het aandeel zelf eigenlijk.

Foute persberichten:

  • Altice: Verschrikkelijk en ga maar 100 keer op het bord schrijven, Altice: Ik zal volgende keer een normaal persbericht maken. Ik zal volgende keer...
  • Heineken: Prachtig ziet het er uit, maar man wat is alles moeilijk te vinden. Oh, en als u 17 jaar bent en aandeelhouder mag u dus de KW2-cijfers niet zien. Er staat namelijk een leefstijdscheckende portier voor de deur en ik ben nu nog mijn broertje aan het troosten.
  • Randstad: Highlights zijn prima, maar het persbericht zelf is een beetje als dat van Heineken. Te ingewikkeld en mooi aangekleed.
  • Royal Dutch Shell: Zelfde klachten als bij Heineken en Randstad. Laat eerst de belangrijke informatie zien en dan pas zo'n marketingmannetje die alles mooi en hip mag maken...

Er tussen in:

  • ArcelorMittal: Persbericht is prima, maar er komen is minder goed geregeld.
  • Galapagos: Uitstekend persbericht, maar noem het gewoon cijfers tweede kwartaal of iets in die richting in plaats van Focus on filgotinib and cystic fibrosis. En het persbericht is ook in het Nederlands te krijgen. Bonuspunten voor GLPG!
  • Philips: We missen toch wel de tabel met de cijfers in het persbericht.
  • Unilever: Puik persbericht, we missen alleen de outlook.

Nog één ding beste persberichtenmakers. Dit is ook voor jullie. Als journalisten, bloggers en wie dan ook lang moeten zoeken naar informatie in het persbericht loop je direct achter. Maak het gewoon overzichtelijk, makkelijk te lezen en begrijpbaar.

Heineken, Randstad en Shell... Neem de opleuker, is er een andere term voor, even apart en vertel hem dat hij zijn werk pas mag doen na het deel waar de belangrijke informatie staat. Dat het er hip en mooi uitziet, maakt het nog geen goed persbericht. Unibail-Rodamco doet precies het tegenovergestelde en dat is toch beter ondanks dat het er vreselijk saai uitziet.


Nick Bakker is marketwatcher bij IEX.nl. Nick Bakker kan posities innemen op de financiële markten. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Klik hier voor een overzicht van de beleggingen van de IEX redactie.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Nick Bakker

Van je hobby je werk maken, is dat slim? Nick Bakker doet dat als Market Watcher bij IEX. Hij verzorgt dagelijks het Fondsenrondje, de Slotcall en het IEXNieuws. Daarin houdt Nick u op de hoogte van al het beursnieuws, de AEX en alles wat er maar speelt bij Nederlandse aandelen. Beleggen, stockpicken, maar ook speculeren. ...

Meer over Nick Bakker

Recente artikelen van Nick Bakker

  1. jul '18 Liveblog: Trump en BAM 3
  2. jul '18 Liveblog: Microsoft 7
  3. jul '18 Slotcall: Shell en Unies 3

Gerelateerd

Reacties

4 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 26 augustus 2016 16:21
    Hallo Nick,
    Een groot compliment voor de kwalificatie van de persberichten.
    Aansluitend daarop zou het wellicht een idee zijn dat IEX 4 keer per jaar een top 10 samenstelt van de door deskundigen beoordeelde persberichten.
    Dus niet in alfabetische volgorde.
    En nogmaals mijn positieve reactie en ga zo voort!
4 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links