Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Niemand gelooft Euronav

Niemand gelooft Euronav

Wat een aandeel is dat Euronav. Vandaag maakt de onderneming het interimdivdend bekend. Dat wordt 55 dollarcent, omgerekend 48,5 eurocent. Dat geeft een rendement van rond de 6%. Toch daalt het aandeel vandaag 9%. Daarvoor zijn drie redenen. 

1 tegenvallend dividend

De voorlopige halfjaarcijfers van Euronav zijn op 28 juli al bekendgemaakt. Qua cijfermateriaal was er vandaag weinig nieuws onder de zon. De belangrijkste mededeling was de aankondiging van het interimdividend.

Dat viel wat tegen. In april 2015 beloofde het management dat 80% van de netto courante winst uitgekeerd zou worden aan dividend. De vandaag aangekondigde 0,55 dollar per aandeel is 62,5% van de nettowinst.

Als reden voor het afwijken van het beloofde dividendvoorstel wodt aangevoerd dat het management ten allen tijde op zoek gaat naar de beste besteding voor het geld, en dat de onderneming op 16 augustus daarom een overeenkomst heeft gesloten met Hyundai Heavy Industries voor de aankoop van twee VLCC's. Die kosten per stuk 84,5 miljoen dollar. 

De hand dus even op de knip. Dat lijkt op zichzelf een logisch argument, en je zou zelfs kunnen zeggen dat het verstandig is, getuigt van goed koopmanschap etc. Allemaal waar. Maar zoals zo vaak zit de devil weer in the details, ook bij dit persbericht.

 

        • De Antigone is een VLCC-carrier en vaart onder Griekse vlag 

2 tegenvallend vierde kwartaal 

Het belangrijkst zijn de vrachttarieven, die de inkomsten van Euronav rechtstreeks aansturen. Het verschil nu met een maand geleden, is dat Euronav inmiddels ook voor het vierde kwartaal, wat traditioneel sterker zou moeten zijn, een zwakke tankermarkt verwacht.

Dat past dan weer naadloos in het rapport van een analist van Morgan Stanley, die de komende 1,5 a 2 jaar een moeilijke tijd voorziet voor de olierederijen. In het Belgische De Tijd wordt hieruit geciteerd. Minder olie-output, lagere raffinagemarges, hoge olievoorraden en een groeiende vloot van tankers zullen de vrachttarieven onder druk blijven zetten. 

 

        •  De CapRumoald, een Suezmax, is één van de oudste schepen van Euronav, gebouwd in 1998.    

3 tegenvallend analistenrapport

Daarnaast ziet de analist van dienst de vrachttarieven in 2017 rond de break-even prijs van 27.000-30.000 dollar per dag opereren. Euronav kan dan wel 80% van de nettowinst willen uitkeren, maar als die nettowinst verdampt, blijft er ook weinig dividend over.

Misschien zit die ellende allemaal al in de koersen verwerkt, en misschien is het ook slechts een pessimistische blik van één analist. De oliemarkt laat zich moeilijk voorspellen. Het Euronav management is echter vol vertrouwen en ziet de markt zonniger in. Daarom koopt het juist, anti-cyclisch, vrachtschepen bij tegen 'historisch lage prijzen'.

Minder schepen na 2018

Wie gelijk heeft, is moeilijk te zeggen. In het eerste halfjaar werd 0,97 dollar per aandeel verdiend. 0,72 in KW1, en 0,25 in KW2. De neerwaartse trend belooft niet veel goeds voor het tweede halfjaar.  

Maar het management houdt goede moed en gaat in een presentatie voor investeerders o.a. uit van minder aanbod van vrachtschepen na 2017 en meer consumptie van olie de komende jaren.  

Niet blindstaren op dividend

Enfin, laten we ons niet blindstaren op dat hoge dividend. Het zat een jaartje mee, en nu zit het weer even tegen. Als de visie van het management juist is, is het een koopje vandaag. Zo niet, zitten we in het schip. Wat zeg ik, één schip? Wel 55 schepen. Hele  grote schepen.   

Overigens, het management gaf al eerder te kennen dat de lage beurskoers in haar ogen niet de juiste waarde van het bedrijf weerspiegelt. Zo af en toe koopt men dan wat eigen aandelen in. Laatstelijk nog tijdens de drie dolle Brexitdagen. Mooie kans om te middelen vandaag.  

 Bronvermelding: de foto's komen van de website van Euronav


Tot 1 december 2020 was Nico Inberg verbonden aan IEX. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Inberg kan posities innemen op de financiële markten. Reacties, of vragen?Mail naar nico.inberg@iexgroup.nl.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Nico Inberg

Nico Inberg maakte deel uit van onze Beleggersdesk: een team van 7 beleggingsexperts op het gebied van fundamentele en technische analyse. Onze fundamentele experts zijn op en top professionals met tientallen jaren ervaring in het vak. Zij bestuderen jaarverslagen, kwartaalrapportages, prospectussen, brancherapporten, de pre...

Meer over Nico Inberg

Recente artikelen van Nico Inberg

  1. nov '20 IEX Weekend: ING, Pharming, ABN en PostNL 1
  2. nov '20 BAM: Pas op de plaats
  3. nov '20 HAL: Deal or no deal?

Gerelateerd

Reacties

8 Posts
| Omlaag ↓
  1. Robin C 25 augustus 2016 18:46
    Mooi stukje!
    Ik geloof in dit aandeel, dus in het management en het gehele bedrijf.
    Opportunistisch investeren in slechte tijden, beter dan halsstarrig 80 percent uitkeren. Marktaandeel kopen ipv capaciteit bij laten bouwen, dat is strategisch lange termijndenken. Veel beter dan dat kwartaal per kwartaal denken en handelen.
    Trouwens, die 55 dollarcent is slechts het interimdividend, misschien komt er ook nog een slotdividend. Ook eigen aandelen inkopen kan nog.
    Een stevige buy voor mij, die hoge golven gewoon negeren!
  2. RT2014 25 augustus 2016 18:57
    Kan mij vinden in de analyse. De verwachtingen voor de vrachttarieven zijn slecht en dan blijkt dat het management net twee extra tankers heeft bijgekocht in plaats van schulden aflossen/dividend uitkeren.

    Ik denk dat ze te ver voor de muziek uitlopen door nu al extra tankers te kopen. Wanneer de verwachtingen uitkomen, zullen verliezen extra hard oplopen. Kennelijk heeft het management een eigen glazen bol...
  3. Risky bets 25 augustus 2016 19:33
    "Wie gelijk heeft, is moeilijk te zeggen. In het eerste halfjaar werd 0,97 dollar per aandeel verdiend. 0,72 in KW1, en 0,25 in KW2. De neerwaartse trend belooft niet veel goeds voor het tweede halfjaar. "

    Hallo nico, Bovenstaand stukje vertekend sterk. In KW1 verkocht EURN een schip waarbij een boekwinst werd geboekt van 13.8M en in KW2 deed het een afwaardering op een Suezmax joint venture van 24.2M. Als je die 13.8 van het eerste kwartaal afhaalt en die 24.2 bij het tweede optelt, is het 2e kwartaal nog maar een heel klein beetje minder.
  4. Risky bets 25 augustus 2016 19:45
    Overigens ben ik zelf nog wat negatiever dan die MS analyst. Ik tikte toevallig een paar uur voor dat rapport:

    "Ik ben zelf erg negatief over de verwachte rates in Q4 en in 2017. Het zou me niet verbazen als Q4 een gemiddelde laat zien van 30k VLCC en 20k Suez. Dat is een stuk hoger gemiddelde dan Q3, maar niet iets waar je echt blij van wordt. Voor heel 2017 zou het me niet verbazen als het iets is van 20k/VLCC gemiddelde en 10k Suez. Al met al wacht ik dus nog met het long gaan in crude tankers. Voor 2018-2020 ziet het er beter uit, omdat er weinig nieuwe schepen worden besteld en omdat er dan steeds meer schepen 20 jaar oud worden. Een bovenstaande slechte markt gaat ook resulteren in veel meer tot sloop verkochte oude schepen. De lange termijn ziet er best prima uit. EURN staat wel bovenaan op de lijst met koopkandidaten, tezamen met DHT. Ik wacht er zelf eigenlijk nog op dat ze nog een keer in paniek onder de 52w lows uitzakken voordat ik long ga voor lange termijn posities. Denk aan iets van 3.9 voor DHT of 6.9 voor EURN. "

    Voor Q3 heb ik verwacht ik ongeveer een winst per aandeel van 0,10 cent. Dat gaat geen pretje worden. Op het moment zijn de spot schepen gewoon verlies gevend voor EURN (na financierings/afschrijvings kosten), met name de Suezmax rates zijn niet best. Het is voor mij de grote vraag of er een herstel gaat komen in Q4 of niet. Als er in Q4 al maar nauwelijks herstel komt (in het hooiseizoen) dan is de voorbode voor 2017 extreem slecht.

    In eerdere stukjes van jou had ik als feedback gegeven dat EURN een erg stevige waardering had ten opzichte van sector genoten. De hele sector is inmiddels gedaald, maar EURN nog meer dan gemiddeld. Inmiddels vind ik EURN met de sterke balans en een aantal lange termijn charters erg interessant. Vanwege mijn pessimisme over rates ga ik er pas in bij een hoge 6.x voor div betaling en een lage 6.x na div betaling.

    Over de periode 2018-2020 ben ik namelijk wel erg te spreken.
  5. Robin C 25 augustus 2016 20:54
    Ik hou mijn aandelen en bij iedere daling van pakweg 10 percent koop ik een plukje bij om gemiddelde aankoopprijs te drukken. Nooit verstandig om direct all in te gaan. Er zijn nu eenmaal magere jaren en vette jaren in de sector.
    De familie Saverys blijkt toch een redelijk goede glazen bol te hebben, ze toveren wel iets uit hun hoed als de koers nog wat lager duikt.
    Bij CMB was het delisting via Saverco holding, misschien massieve inkoop eigen aandelen of grote merger/ acquisition. We zien wel.
    Als de vrachttarieven een hele tijd onder break even komen, dan lijkt Euronav toch één van de sterkste spelers om daar groter en beter uit te komen.
8 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links