Wat een aandeel is dat Euronav. Vandaag maakt de onderneming het interimdivdend bekend. Dat wordt 55 dollarcent, omgerekend 48,5 eurocent. Dat geeft een rendement van rond de 6%. Toch daalt het aandeel vandaag 9%. Daarvoor zijn drie redenen.
1 tegenvallend dividend
De voorlopige halfjaarcijfers van Euronav zijn op 28 juli al bekendgemaakt. Qua cijfermateriaal was er vandaag weinig nieuws onder de zon. De belangrijkste mededeling was de aankondiging van het interimdividend.
Dat viel wat tegen. In april 2015 beloofde het management dat 80% van de netto courante winst uitgekeerd zou worden aan dividend. De vandaag aangekondigde 0,55 dollar per aandeel is 62,5% van de nettowinst.
Als reden voor het afwijken van het beloofde dividendvoorstel wodt aangevoerd dat het management ten allen tijde op zoek gaat naar de beste besteding voor het geld, en dat de onderneming op 16 augustus daarom een overeenkomst heeft gesloten met Hyundai Heavy Industries voor de aankoop van twee VLCC's. Die kosten per stuk 84,5 miljoen dollar.
De hand dus even op de knip. Dat lijkt op zichzelf een logisch argument, en je zou zelfs kunnen zeggen dat het verstandig is, getuigt van goed koopmanschap etc. Allemaal waar. Maar zoals zo vaak zit de devil weer in the details, ook bij dit persbericht.
- De Antigone is een VLCC-carrier en vaart onder Griekse vlag
2 tegenvallend vierde kwartaal
Het belangrijkst zijn de vrachttarieven, die de inkomsten van Euronav rechtstreeks aansturen. Het verschil nu met een maand geleden, is dat Euronav inmiddels ook voor het vierde kwartaal, wat traditioneel sterker zou moeten zijn, een zwakke tankermarkt verwacht.
Dat past dan weer naadloos in het rapport van een analist van Morgan Stanley, die de komende 1,5 a 2 jaar een moeilijke tijd voorziet voor de olierederijen. In het Belgische De Tijd wordt hieruit geciteerd. Minder olie-output, lagere raffinagemarges, hoge olievoorraden en een groeiende vloot van tankers zullen de vrachttarieven onder druk blijven zetten.
- De CapRumoald, een Suezmax, is één van de oudste schepen van Euronav, gebouwd in 1998.
3 tegenvallend analistenrapport
Daarnaast ziet de analist van dienst de vrachttarieven in 2017 rond de break-even prijs van 27.000-30.000 dollar per dag opereren. Euronav kan dan wel 80% van de nettowinst willen uitkeren, maar als die nettowinst verdampt, blijft er ook weinig dividend over.
Misschien zit die ellende allemaal al in de koersen verwerkt, en misschien is het ook slechts een pessimistische blik van één analist. De oliemarkt laat zich moeilijk voorspellen. Het Euronav management is echter vol vertrouwen en ziet de markt zonniger in. Daarom koopt het juist, anti-cyclisch, vrachtschepen bij tegen 'historisch lage prijzen'.
Minder schepen na 2018
Wie gelijk heeft, is moeilijk te zeggen. In het eerste halfjaar werd 0,97 dollar per aandeel verdiend. 0,72 in KW1, en 0,25 in KW2. De neerwaartse trend belooft niet veel goeds voor het tweede halfjaar.
Maar het management houdt goede moed en gaat in een presentatie voor investeerders o.a. uit van minder aanbod van vrachtschepen na 2017 en meer consumptie van olie de komende jaren.
Niet blindstaren op dividend
Enfin, laten we ons niet blindstaren op dat hoge dividend. Het zat een jaartje mee, en nu zit het weer even tegen. Als de visie van het management juist is, is het een koopje vandaag. Zo niet, zitten we in het schip. Wat zeg ik, één schip? Wel 55 schepen. Hele grote schepen.
Overigens, het management gaf al eerder te kennen dat de lage beurskoers in haar ogen niet de juiste waarde van het bedrijf weerspiegelt. Zo af en toe koopt men dan wat eigen aandelen in. Laatstelijk nog tijdens de drie dolle Brexitdagen. Mooie kans om te middelen vandaag.
Bronvermelding: de foto's komen van de website van Euronav