Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Negatieve rente: een gouden uitweg

De uitweg voor negatieve rentes is goud.

Wie de financiële markten volgt, die kon er in de voorbije weken niet omheen: negatieve rente. Of de feitelijke invoering ervan. Ik schreef vorig jaar, in april, al over de destructieve gevolgen van een dergelijk monetair beleid. De financiële spelregels en het mechanisme van prijszetting worden grondig verstoord.

Schuldenaars worden beloond, schuldeisers betalen de rekening. Je zou haast kunnen stellen dat het kapitalistisch systeem op de schop gaat. Maar centrale bankiers hebben er geen moeite mee, zo lijkt het.

Vorige week kondigde de Bank of Japan de invoering van een negatieve rente aan, nadat diverse landen in Europa reeds opereerden met een negatieve rente. Het bevalt deze beleidsmakers zelfs zo goed, dat ze in Zweden de rente nog wat dieper in de negatieve cijfers trokken: van -0,35% naar -0,5%.

Zwarte gat

Het was inmiddels hun derde renteverlaging in het negatieve territorium. De negatieve rente smaakt naar meer, want de commentaren van de gouverneur van de Zweedse centrale bank logen er niet om: “De resultaten zijn beter dan verwacht, we overwegen om verder te gaan”.

Wat die positieve resultaten precies zijn, daar hebben we verder het raden naar. Het is precies dit effect dat ik hier vorig jaar al voorspelde: "... dit proces werkt inmiddels averechts: het versnelt de vorming van negatieve rentes... Net zoals de vorming van een zwart gat in de ruimte, dat constant in volume toeneemt."

Ondertussen exploderen het aantal uitstaande schulden met een negatieve rente in de Europese markt.

Uitstaande schulden met een negatieve rente in de Europese markt

 

Bubbels, bubbels en bubbels

Dit is allemaal erg slecht nieuws, als u het mij vraagt. Het hele financiële stelsel draait rondom risico en de vergoeding ervoor. Met de introductie van negatieve rente, worden de rollen plots omgekeerd. Dit heeft grote consequenties, in alle gelederen van het financiële systeem.

Niet enkel moet u betalen om te mogen sparen, maar denk bijvoorbeeld eens aan al die pensioenfondsen, die biljoenen euro’s hebben uitgeleend aan overheden en andere financiële instellingen. Deze fondsen kunnen onmogelijk aan hun toekomstige uitkeringen blijven voldoen als de nieuwe monetaire gang van zaken doorzet.

Of kort gezegd, als negatieve rentes aanhouden, dan vrees ik voor de toekomst van het pensioenstelsel. Maar dat is niet het enige onaangename gevolg. De financiële markten zullen transformeren in gigantische bubbels. Bubbels overal, in aandelen, in obligaties, in vastgoed, et cetera. 

Fraude en misdaad

Dat is leuk zo lang het duurt, maar de gevolgen van het uiteenspatten van dergelijke kunstmatige bubbels zijn vaak niet te overzien en kunnen iemands vermogen compleet decimeren. Nu horen we u al denken: "Dan trek ik mijn geld toch uit het systeem en leg ik het onder mijn matras".

Dit is een correcte denkpiste. Cash is koning in een omgeving waar negatieve rentes aan de orde zijn. Op fysiek geld kan u immers niet gekort worden. Maar ook hier zien we de eerste ingrepen om te transformeren richting een cashloze gemeenschap.

Benoît Cœuré van de ECB liet vorige week nog verstaan dat het einde van de briefjes van 500 euro in zicht is. Onder het mom van fraude en misdaad wil hij de coupures uit de markt halen. Wat mij betreft zit hier een andere reden achter.

Ontsnappingsroute

Immers, als je op Europese schaal negatieve rentes wil invoeren, dan moet het verkeer van fysiek geld drastisch ingeperkt worden, of je hebt meteen aan stormloop op banken, de bankruns.

Steeds meer mensen stellen zich dan ook terecht de vraag hoe ze kunnen ontsnappen aan deze monetaire waanzin, hoe ze (een deel van) hun vermogen veilig onderdak kunnen beiden. Het antwoord op deze vraag kwam vorige week uit de markt zelf.

De prijs van goud schoot de lucht in, toen duidelijk werd dat de laatste centrale bank met een positieve rente – de Fed – ook de opties voor een negatieve rente bekijkt. Dit is de centrale bank die nog in december van 2015 voor het eerst in elf jaar haar rente optrok.

En nu, twee maanden later, denken ze in de Verenigde Staten ook na over een negatieve rente. Het laat nog maar eens zien dat de kracht van negatieve rentes niet te onderschatten valt. Het zwarte-gat-effect begint nu al aan kracht te winnen. Gelukkig was er dus een lichtpunt op de financiële markt: goud!

Grafiek goudprijs

 

Enorme sprong

Zoals u op de bovenstaande rendementsgrafiek van goud kan zien, maakte de prijs van het gele edelmetaal een enorme sprong in de afgelopen week. Inmiddels noteert het rendement van de goudprijs, in dollartermen, al ruim in de dubbele cijfers. En we zijn nog maar 1,5 maand ver in het nieuwe beursjaar.

Als de centrale banken doorzetten met hun monetaire agenda van negatieve rente, dan vermoed ik dat dit nog maar start voor goud is. Met de recente uitspraken van Janet Yellen, topvrouw bij de Fed, ging de rentecurve in de Verenigde Staten fors onderuit en schoot goud hoger.

Goud teert immers op een dalende reële rente, en als de reële rente negatief wordt, dan is er geen houden meer aan voor de goudprijs.

Geen tegenpartijrisico

Voor aandachtige beleggers is deze boodschap kristalhelder: wie zijn vermogen (deels) wil vrijwaren voor de destructieve krachten van negatieve rente, die heeft met goud een goede optie voorhanden.

Het is een investering die niet enkel bescherming biedt tegen dalende en negatieve rentes, het is tevens een actief buiten het financiële systeem. Goud heeft geen tegenpartijrisico, wat een unieke eigenschap is in een intens verwikkelde financiële sector.

Voor die unieke eigenschap zal goud in de toekomst een steeds hogere premie krijgen. Want het financiële stelsel zoals we het kennen, staat nu op het spel. Wees voorzichtig daarbuiten.


Nico Pantelis is gediplomeerd beleggingsadviseur. Hij is de oprichter van Slim Beleggen, een gespecialiseerde advieswebsite in de Benelux. Vóór Slim Beleggen was hij werkzaam als financieel analist bij Inside Beleggen en Trends/Cash. Hierna was hij actief als commodity specialist bij KBC Bolero en equity analyst bij KBC Securities. Twitter: @SlimBeleggen.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Nico Pantelis

Nico Pantelis is gediplomeerd beleggingsadviseur. Hij is de oprichter van Slim Beleggen, een gespecialiseerde advieswebsite in de Benelux. Vóór Slim Beleggen was hij werkzaam als financieel analist bij Inside Beleggen en Trends/Cash. Hierna was hij actief als commodity specialist bij KBC Bolero en equity analyst bij KBC Secur...

Meer over Nico Pantelis

Recente artikelen van Nico Pantelis

  1. dec '16 Kanteljaar 4
  2. dec '16 Opvallend koopsignaal 7
  3. nov '16 Verrassend vertrouwen 8

Gerelateerd

Reacties

36 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 16 februari 2016 09:57
    Ook de Chinese schulden exploderen, uit cijfers van de overheid bleek dat er vorige maand voor een recordhoeveelheid aan krediet is verstrekt! De Chinese staatsbanken verstrekken miljarden aan kredieten en willen de komende maanden dat tempo nog opvoeren. Het wereldwijde monetaire beleid is in waanzin-modus en Japan is daar het mooiste voorbeeld van. Duizenden miljarden stimuli en het sorteert geen enkele effect op de reële economie. De FED en ECB doen gretig mee (zie link). Terwijl goud noteert aan ALDI prijzen, zelfs in negatieve rentetijden.

    Bij centrale bankiers is de rek eruit.
    LINK: www.nrc.nl/next/2016/02/16/bij-centra...
  2. [verwijderd] 16 februari 2016 10:03
    quote:

    ischav2 schreef op 16 februari 2016 09:48:

    Nico,

    Welk instrument om in goud te beleggen heeft uw voorkeur? Zou u daar een artikel aan willen wijden?
    Fysiek of bijvoorbeeld ETF?
    Zelf kwaliteit goudmijnaandelen kopen, een zeer goede hefboom voor de toekomst! Fysiek goud kopen is omslachtiger qua bewaring enzo maar is zeker ook een goede belegging.
  3. De sjaak 16 februari 2016 11:29
    Leuk stukje, ik persoonlijk weiger om rente te betalen op een (bank)rekening. Heb vorige al mijn euro's al weggehaald bij Lynx vanwege die negatieve rente. En zodra hetzelfde gaat gebeuren bij reguliere banken gaat mijn geld daar ook weg, kluisje in, onder het matras, maakt niet uit levert meer op.

    Ik kan me haast niet voostellen dat mensen dit zomaar zullen accepteren. Als we met zijn allen dan ons geld van de banken gaan halen kan het nog best leuk worden......
  4. [verwijderd] 16 februari 2016 12:06
    Zit al een tijdje in de: ETFS Physical Gold EUR (JE00B1VS3770)
    Physical Gold is geen ETF, maar een obligatievorm, waarbij er een debiteurenrisico is op de uitgevende instelling (ETFS Metal Securities Limited).

    Dat debiteurenrisico is in de praktijk verwaarloosbaar, aangezien de volledige tegenwaarde van het fonds in fysieke goudstaven wordt aangehouden. Het onderliggende goud wordt bewaard in de kluizen van HSBC.
  5. Risky bets 16 februari 2016 12:41
    Ik heb zelf een paar Goud producenten. Ik heb edv.to, ar.to en slg.to.
    Wat mensen zich vaak niet realiseren is dat kosten erg hard droppen voor goudproducenten. Diesel is vaak een grote kostenpost en die daalt mee met de olieprijzen. De USD (waartegen ze het goud verkopen), is erg sterk tov de CAD en Peso en dergelijke. Loonkosten (in locale currencies) gaan dus naar beneden. Als dan ook goudprijzen uit de neergaande tendens breken kunnen er mooie tijden aanbreken voor een goudmijn.
  6. k2es 16 februari 2016 12:44
    Wat een onzinnig verhaal! Zolang je niet al jouw geld op een spaarrekening laat staan heb je ook geen last van eventuele negatieve rente. Je kunt het beleggen in b.v. solide aandelen (liefst met dividend) of bedrijfsobligaties. Goud is sinds zijn piek 5 jaar geleden bijna gehalveerd in prijs, dus een ontzettend slechte belegging, want het geeft ook geen dividend of rente. Omdat de beurzen de laatste weken gedaald zijn dankzij paniekerige beginnelingen op de beurs is goud EINDELIJK weer iets gestegen, maar zal weer dalen zodra men inziet dat die paniek nergens voor nodig is. Die daling begint nu al te komen. Nico Pantelis is blij dat zijn adviezen via Slim Beleggen om in goud te stappen EINDELIJK eens iets heeft opgeleverd de laatste weken nadat er de laatste jaren enorme verliezen op goud en goudmijnen zijn gemaakt.
  7. [verwijderd] 16 februari 2016 13:10
    quote:

    k2es schreef op 16 februari 2016 12:44:

    Wat een onzinnig verhaal! Zolang je niet al jouw geld op een spaarrekening laat staan heb je ook geen last van eventuele negatieve rente. Je kunt het beleggen in b.v. solide aandelen (liefst met dividend) of bedrijfsobligaties. Goud is sinds zijn piek 5 jaar geleden bijna gehalveerd in prijs, dus een ontzettend slechte belegging, want het geeft ook geen dividend of rente. Omdat de beurzen de laatste weken gedaald zijn dankzij paniekerige beginnelingen op de beurs is goud EINDELIJK weer iets gestegen, maar zal weer dalen zodra men inziet dat die paniek nergens voor nodig is. Die daling begint nu al te komen. Nico Pantelis is blij dat zijn adviezen via Slim Beleggen om in goud te stappen EINDELIJK eens iets heeft opgeleverd de laatste weken nadat er de laatste jaren enorme verliezen op goud en goudmijnen zijn gemaakt.
    Allemaal zeer terechte opmerkingen en die zijn inderdaad ook juist. Maar je ziet één ding over het hoofd. De financiële markten zijn volledig afhankelijk geworden van de centrale banken.

    Als de centrale banken morgen bij wijze van spreken hun werk (stimuli) stopzetten storten de financiële markten als een kaartenhuisje in elkaar. De markten kunnen niet zonder het infuus van FED, ECB, BoJ enz... en dat is zorgwekkend.
  8. Bronbeek 16 februari 2016 14:13
    Scenario: Contant geld afgeschaft en wegens negatieve rente heb ik fysiek goud. Ik heb verder geen inkomen. En dan? Verkopen aan de bank om giraal geld te krijgen? Hoe gaat dat dan, want banken zijn geen goudwinkels. Of moet ik eerst naar een goudhandelaar? Of meteen maar met het goud naar de Aldi voor de boodschappen. Wat zegt de kassadame?
  9. Maarten_75 16 februari 2016 14:35
    De wonderboys van Goldman Sachs bemoeien zich ook met de discussie.
    Goud zal dalen zeggen ze hier en de economie zal snel aantrekken.
    Ik hoor van alle kanten minder positieve verhalen over orders uit de industrie. Zou Goldman betaald worden door de FED voor deze uitlatingen om het financiele systeem te ondersteunen? (lees de bel verder op te blazen totdat deze knapt!!)
  10. k2es 16 februari 2016 14:41
    @B.R.

    De FED is allang gestopt met het opkopen van obligaties en de Amerikaanse beurs is niet ingestort, integendeel, die doet het nog steeds beter dan de Europese, terwijl de ECB wel obligaties opkoopt.

    Mensen laten zich teveel bang maken door "doemdenkers" die meestal mensen in iets anders proberen krijgen, in de meeste gevallen goud. De goudprijs kan n.l. alleen stijgen als er genoeg mensen bang zijn gemaakt en goud gaan kopen. Willen die hun goud snel verkopen, dan stort de goudprijs weer in elkaar.
  11. [verwijderd] 16 februari 2016 14:53
    @Bronbeek

    Hoop dat het niet zo hard gaat met afschaffen van chartaal geld...

    Maar je kunt tegen die tijd jouw goudstaven wel ruilen tegen mijn bitcoins (even waarschuwen - dan schaf ik ze aan).
    Mogelijk dat dan GWK gaat opleven als GoudWisselKantoor.
    Ook kun je jouw kapitaal vloeibaar en transmutabel maken om door de jaren heen opwaarts te ruilen:
    goud => kunst => boot => huis => eiland => vrouw
    Dat laatste is een grapje, maar ik hoop dat je 'm snapt. Dit spreekt weliswaar over spaargeld en niet over consumptief geld.

    En uiteindelijk zal valuta altijd blijven bestaan. 'Ze' willen er gewoon naartoe dat er geen 'ongeregistreerd geld' kan bestaan.
  12. Twijfels 16 februari 2016 15:32
    quote:

    Bronbeek schreef op 16 februari 2016 14:13:

    Scenario: Contant geld afgeschaft en wegens negatieve rente heb ik fysiek goud. Ik heb verder geen inkomen. En dan? Verkopen aan de bank om giraal geld te krijgen? Hoe gaat dat dan, want banken zijn geen goudwinkels. Of moet ik eerst naar een goudhandelaar? Of meteen maar met het goud naar de Aldi voor de boodschappen. Wat zegt de kassadame?
    Je pint gewoon bij de kassa en iets van jou goud wordt bijgeschreven bij de Ali. Eens per week/maand wordt het +/- gedoe aan grammen daadwerkelijk uitgevoerd. Of natuurlijk direct mocht je een kilo of wat aan waarde willen pinnen -;) Gaat nu al. Geen probleem. Hoe eerder we van die troep van papier af zijn hoe beter.
  13. CV-tje 16 februari 2016 15:54
    quote:

    k2es schreef op 16 februari 2016 12:44:

    Wat een onzinnig verhaal! Zolang je niet al jouw geld op een spaarrekening laat staan heb je ook geen last van eventuele negatieve rente. Je kunt het beleggen in b.v. solide aandelen (liefst met dividend) of bedrijfsobligaties. Goud is sinds zijn piek 5 jaar geleden bijna gehalveerd in prijs, dus een ontzettend slechte belegging, want het geeft ook geen dividend of rente. Omdat de beurzen de laatste weken gedaald zijn dankzij paniekerige beginnelingen op de beurs is goud EINDELIJK weer iets gestegen, maar zal weer dalen zodra men inziet dat die paniek nergens voor nodig is. Die daling begint nu al te komen. Nico Pantelis is blij dat zijn adviezen via Slim Beleggen om in goud te stappen EINDELIJK eens iets heeft opgeleverd de laatste weken nadat er de laatste jaren enorme verliezen op goud en goudmijnen zijn gemaakt.
    Goud is geen belegging. Het is een tastbaar alternatief voor verzonnen geld (ook elektronen geld als bitcoin. Stekker eruit -> weg geld).
    Zover ik weet is de steen der wijzen nog niet uitgevonden en kan er geen goud worden gemaakt uit het niets. Zoals alle fiat-geld wel uit het niets kan ontstaan.
    Euro's leveren ook geen rendement op. In tegendeel. Je krijgt er een waardeverminderingsgarantie van de ECB bij. De waarde zal en moet verwateren.

    Als je wil beleggen in goud, koop je aandelen van bedrijven die iets met goud doen. Of dat verstandig is, weet ik ook niet.

    En solide aandelen? In een dalende markt? Als die er waren, zouden pensioenfondsen geen problemen hebben.
    Ondertussen zie ik vele (betaalde beroeps)analisten zeggen dat het met de koersen weer omhoog gaat. Ik zie sinds april 2015 een dalende trend.
    Maar ik wordt dan ook niet betaald om goed nieuws te brengen. Noch verdien ik aan slecht nieuws.

    Waarom zou ik nog geloof moeten hebben in de maakbaarheid van 'de markt' door Centrale Banken? Ik zie alleen maar zotte experimenten en financiële repressie. Dan heb ik liever tastbaar goud in mijn handen dan een tegoed bij een geld-dealer, die elk moment de stekker eruit kan trekken en kan zeggen: "Sorry. Alles is weg".

    Kan ik mijn goud dan later nog ruilen voor wat ik dan maar nodig zou kunnen hebben? Dat zien we dan wel weer. 'De Markt' vindt wel een oplossing.
36 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links