Kent u het principe van de voorpagina-indicator? Zodra het gaat over de AEX op de voorpagina van traditionele media, kan dat wel eens op een bodem zijn. Het meest bekende voorbeeld is de kop van BusinessWeek van augustus 1979. Plaatje pikken we van Business Insider:
Augustus 1979 hoor ik u denken. Was dat niet? Ja, dat is bij het rode pijltje. Vlak voor de start van de grootste bullmarkt ooit op de Amerikaanse beurzen. Hier is een grafiek van de S&P 500 en bij het rode pijltje kwam het bovenstaande magazine uit.
Laten we eens kijken of er al schreeuwende beurskoppen op de voorpagina's te vinden zijn. Uiteraard vinden we op DFT en het FD de koppen, maar van deze financiële media hadden we niet anders kunnen verwachten toch? Klikken voor groot:
Kijken we ook nog even op de homepage van onze concullega's van de zalmroze krant:
Dan gaan we nu door met de traditionele media. Op de homepages van het AD, Parool, Trouw, De Telegraaf en de NOS vinden we helemaal niets over de AEX of de beurs. Ofwel nog geen paniek dus?
Kijken we bij Nu.nl, dan moeten we echt verder naar onder scrollen voor we een bericht over de beurs tegenkomen.
Ook bij de Volkskrant zit het beursnieuws verder weg gestopt.
Ook bij NRC zien we een bericht over de AEX, maar geen schreeuwende kop waar de paniek van afdruipt op de voorpagina.
Kort samengevat, geen schreeuwende paniekerende koppen bij onze kranten en media. Helaas. Des te meer paniek, des te eerder is er een bodem, toch?
Eén ding nog. Op 16 oktober 2014, letterlijk de dag dat de AEX bodemde alvorens een rally te starten naar ruim 500 punten, waren bij Pauw 1929-filmpjes te zien (vanaf negen minuten). Check vanvond dus ook de nieuws- en praatprogramma's op TV, want ook die zouden wel eens de bodembel kunnen luiden. De krantenkoppen doen dit in ieder geval nog niet.