Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Miljardenbesparing op staatsschuld

Met de regelmaat van de klok komen de berichtjes voorbij: "de staat leent 2,8 miljard tegen een negatieve rente". We zijn er aan gewend geraakt, maar het is in feite een unieke situatie. De belegger betaalt de overheid om zijn geld een aantal jaren te mogen uitlenen.

In feite is hier sprake van een vrijwillige belastingheffing. De traditionele economieboekjes weten geen raad met deze situatie. Er is dan ook sprake van uitzonderlijke omstandigheden. Het beleid van de ECB houdt de rente rond de 0%, onder andere door het opkopen van langlopende (staats)leningen.

De centrale bank spendeert daar zo'n 60 miljard per maand aan en "belooft" dat beleid zeker tot september 2016 voort te zetten. Dat geeft geen garantie dat de lange rente op het huidige nulpunt blijft.

Niet houdbaar

In de zomer zagen we daarvan al een voorproefje, toen de rente sterk opliep en de obligatiekoersen fors daalden. De markt was er ineens van overtuigd dat het ruime ECB-beleid sneller dan verwacht zou gaan wijzigen.

In augustus liep de rente weer terug en de obligatiekoersen op, maar is niet helemaal op het lage niveau teruggekomen. Nagenoeg iedereen is ervan overtuigd dat een rente van om en nabij 0% op lange termijn onhoudbaar is. Eens zal de rentetarieven weer oplopen.

De overheid zelf heeft in ieder geval die verwachting en baseert er zijn beleid op ten aanzien van de plannen voor het nieuwe systeem van vermogensrendementheffing. Voor obligaties gaat een forfaitair rendement van 4% gelden.

Naar 4%

Dat wijkt sterk af van de huidige negatieve rente voor korte looptijden en bijvoorbeeld de 0,8% rendement op tienjarige staatsobligaties. Financiën geeft echter aan, in de toelichting op de systeemwijziging, dat de 4% aansluit bij de algemene verwachting dat de rente in de periode 2017 tot en met 2023 naar dat niveau zal stijgen.

Als dat inderdaad waar is, zal dat grote consequenties hebben voor de rentebetaling op de staatsschuld. Laten we eens kijken hoe het aflossingspatroon van de Nederlandse beursgenoteerde staatsschuld tot 2023 er uit ziet. Onderstaande tabel geeft het overzicht:

jaar aflossing staatsschuld (in miljard euro)
2017 43,4
2018 40,2
2019 29,4
2020 30,4
2021 16,5
2022 15,3
2023 29,9
totaal 205,1

 

Staatsschuld aflossen

Van de totale staatsschuld van 326 miljard euro (exclusief kortlopende schuld), lost bijna tweederde in de periode 2017 tot en met 2023 af. In de (optimistische) veronderstelling dat de staat in die periode geen financieringstekort meer heeft, maar ook geen overschot, zal ruim 200 miljard op de kapitaalmarkt gefinancierd moeten worden.

Als dat inderdaad tegen een rente van 4% moet gebeuren, dan zal dat tot een forse (jaarlijkse) rentelast leiden. Bij een rente van 4%, en het afsluiten van tienjarige obligaties zou de herfinanciering van 200 miljard euro in de periode 2017 tot en met 2023, vanaf 2023 tot ruim 8 miljard aan jaarlijkse rentekosten leiden.

Dat geeft in de eerste plaats aan hoe noodzakelijk het is de staatsschuld terug te brengen. De huidige lage rente versluiert de hoge kosten die aan staatsschuld zijn verbonden. Er is echter een mogelijkheid die hoge rentekosten fors terug te brengen.

Winstidee

Dat kan eenvoudig door de staatschuld die vervalt in de periode 2017 tot en met 2023 nu terug te kopen en te herfinancieren tegen de uitzonderlijk lage actuele rente. Dat levert potentieel aanzienlijke rentewinst op.

In feite doet de staat dan niets anders dan het vervroegd aflossen van een deel van de staatsschuld en die te herfinancieren tegen de actuele extreem lage rente.

Natuurlijk betaalt de staat een prijs voor het terugkopen van oude schuld. De meeste schuld die afloopt in de genoemde periode heeft een relatief hoge coupon, waardoor de obligaties boven de afloswaarde van 100% noteren.

Schuld terugkopen

Het terugkopen tegen die koers boven pari (100%) kan gezien worden als een boeterente, die u bijvoorbeeld ook betaalt bij vervroegde aflossing van uw hypotheeklening. De nominale schuld van 205 miljard euro heeft, door die hoge koersen, nu een beurswaarde van 225 miljard euro.

Stel de staat koopt deze schuld terug. Dat betekent een (eenmalig) tekortvergroting van 20 miljard euro. Daar komen echter in de eerste jaren gegarandeerde, aangevuld met waarschijnlijke rentebesparingen voor terug.

Die besparing ziet er als volgt uit. Ik veronderstel dat de hele terugkoop gefinancierd wordt met één obligatielening die aflost in 2033 met een rente van 1,2%. De oude schuld van 205 miljard euro zou in 2017 tot een rentebetaling van 5,0 miljard hebben geleid.

Door de terugkoop en herfinanciering worden de rentelasten teruggebracht tot 2,7 miljard euro, een besparing van 2,3 miljard. Als de rente inderdaad stijgt naar 4% loopt het voordeel van deze herfinancieringsoperatie jaarlijks sterk op.

Geen rentevisie

In 2023 zouden de rentelasten op de schuld zonder aflossing 8,0 miljard bedragen, tegen nog steeds 2,7 miljard door de herfinanciering. Dat scheelt zomaar 5,3 miljard euro. Elk jaar weer (tot 2033)! Natuurlijk is dit een gestileerd voorbeeld en zal dat in de praktijk niet precies zo kunnen lopen.

Ik realiseer me dat de financiering van de staatsschuld in principe zonder rentevisie geschiedt, hoewel minister Dijsselbloem dat recentelijk deels heeft losgelaten door langer te lenen dan gebruikelijk.

Maar als nagenoeg iedereen het eens is dat de rente zich op een uitzonderlijk laag niveau bevindt en op den duur weer gaat stijgen, zou een dergelijke uitzonderlijke actie een gigantisch rentevoordeel opleveren. Minister Dijsselbloem, wat houdt u tegen?


Marcel Tak is zelfstandig beleggingsadviseur en oprichter/beheerder van het Bufferfund. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Marcel Tak

Marcel Tak is dé special product-specialist van IEX en IEXProfs, maar schrijft ook graag over rente, obligatiemarkt en toezicht als hij zich daartoe geroepen voelt. "De financiële sector is in belangrijke mate bezig met het verplaatsen van lucht. De werkelijke toegevoegd waarde is beperkt. In mijn columns wil ik r...

Meer over Marcel Tak

Recente artikelen van Marcel Tak

  1. dec '21 Van pindakaas tot bitcoin 10
  2. jul '21 AFM: Meer verbiedend dan bindend 1
  3. jan '21 Turbo: hoge hefboom in de ban? 41

Reacties

14 Posts
| Omlaag ↓
  1. forum rang 5 theo1 7 oktober 2015 11:13
    Volgens mij zou je hooi moeten maken zolang de zon schijnt. De lage rente zorgt voor cashflow die gebruikt zou kunnen worden om de schuld te verminderen (of in ieder geval zonder financieringstekort te werken. Maar het blijft natuurlijk de overheid: iedere beschikbare euro wordt uitgegeven.
  2. fausto1 7 oktober 2015 12:17
    Je neemt aan dat de overhead de verwachting heft dat de rente gaat stijgen. Deze aanname is gebaseerd op de rente waarop de vermogensrendementsheffing is gebaseerd. Marcel, denk nou eens na: De overheid heeft helemaal geen verwachting. Ze wil gewoon zoveel mogelijk belasting heffen en zo min mogelijk rente betalen. De ECB hanteert de lage rente omdat de overheden allemaal belachelijk onhoudbare schulden hebben. Met een verhoging van de rente komen praktisch alle landen in de problemen. Dus denk maar niet dat de ECB de rente gaat verhogen.
  3. forum rang 5 theo1 7 oktober 2015 15:57
    De ECB leeft natuurlijk niet op een eiland. Als de Fed de rente echt gaat verhogen, dan zal de ECB uiteindelijk mee moeten. Anders gaat de dollar te hoog stijgen tov de euro en dan gaan de kiezers klagen dat door de hoge dollar hun nieuwe iphones te duur worden. En erger nog: het staat lullig dat de euro zo laag staat. Dat straalt geen succes uit en dan kan echt niet.
  4. Norton007 8 oktober 2015 08:32
    Auteur verdeelt de staatsschuld in kort en lang gefinancierd. Van de totale staatsschuld van 475 miljard stelt de auteur dat 325 lang gefinancierd en 150 kort gefinancierd. Als we de lange financiering om gaan zetten naar goedkopere rente's omdat de rente nu heel laag is zouden we net zo goed de kort gefinancierde schuld van 150 miljard ook kunnen omzetten naar lang gefinancierd schulden. De staat blijft toch maar geld lenen a la Griekenland en zal pas tot de orde worden geroepen door de markt als het te laat is. Tot die tijd alle schulden lang financieren met hele lage rente's.
  5. Met Effekt 8 oktober 2015 10:28
    De meer fundamentele vraag is of de overheid zich actiever moet opstellen als "trader" ipv als geldlener. Ik denk dat de uitkomst daar tussen ligt; als actieve geldlener.

    Ik begrijp dat men nu als doelstelling heeft dat de gemiddelde looptijd van de staatsschuld 7 jaar moet zijn. Zie www.rijksbegroting.nl/2016/voorbereid...,kst212349_17.html

    Ik zie het huidige rente klimaat als uniek (once in a lifetime) en de overheid zou verstanding doen om daar optimaal van te profiteren. Gelukkig doet men dat ook (lees de bovenstaande link):
    Sinds 2012 is het mogelijk om onder voorwaarden af te wijken van de benchmark, de 7-jaars gecentreerde portefeuille. De achterliggende gedachte daarbij is dat het mogelijk moet zijn om gebruik te kunnen maken van de lage rentestanden en een deel van de schuld voor langere tijd vast te zetten tegen deze lage rente. Afwijken betekent in de praktijk dat de rente op een kapitaalmarktuitgifte niet met renteswaps wordt teruggebracht naar de 7-jaarsrente. Ook wordt een deel van de langjarige renteswaps voortijdig beëindigd.
  6. knax63 8 oktober 2015 11:12
    De pensioenfondsen zijn verplicht om veilige staatobligaties te nemen. Dat heet verplichte winkel nering. Dan is de markt prijs niet conform de echte markt.
    HET is geen vrije markt. Daardoor kan negatieve rente ontstaan.

    Wie wil mij 1000 euro lenen tegen negatieve rente voor een jaar? Niemand die normaal is doet dat. Pensioen fondsen wel want die moeten aan regels voldoen. IK zie het als een vorm van financiering die in zich heeft dat de overheid er een potje van kan maken. Zonder gestraft te worden, MAAR de markt gaat een keer een halt toeroepen.

    Stel dat we iedereen verplichten bij de mac donald hamburgers te kopen wat doet dat met de prijs?

    DE BASIS regel voor financiering is dat je de looptijd en rente afstemt op het gebruik ervan. Als ik een auto koop gebruik ik hem 5 jaar en dan moet ik hem ook afgelost hebben en de rente betaald hebben. OOK de restwaarde daalt op het einde en dan is de bank slim genoeg om voldoende onderpand te hebben en bepaalt dat je met 3a5 jaar moet aflossen.

    Bij een huis is dat ook zo alleen gebruik je die 30 jaar en heeft een restwaarde die niet veel daalt omdat de waarde is het gebruik ervan is. De materialen zelf zijn maar een klein stukje van de totale waarde. Wonen in een huis is beter als wonen in de doos op straat en dat is wat waard. Zelfs bij een huis wat een krot is.

    Ik heb een keer gehoord dat Lage rente en deflatie ongeveer evenhoog is als inflatie en hoge rente en dat de financiering altijd ongeveer even hoog is.
    Het is slechts een nominaal verhaal wat met een perceptie van de feiten.
    Je ziet wat je wilt zien ipv objectief waarnemen. waarnemen is dat wat jij als waar aanneemt. dus subjectief. met dank aan albert einstein.
    Bij hypotheek bedrijven word daar veelvuldig gebruik van gemaakt en dat noemen ze marketing. Bij lagere rente is de rente lekker laag en bij hoge rente is het huis lekker goedkoop. Bij spaar hypotheken was het verhaal altijd de rente vergoeding is lekker hoog en gegarandeerd is en de betaalde rente is lekker laag want je mag het aftrekken. Niet aflossen werd als geen issue gezien want het pand blijft zijn waarde behouden.
    Ik reken altijd het totale plaatje uit op een a4 papiertje en dan is rente niets anders dan uitgaves in de toekomst verminderen want je bent die kwijt aan rente.
    Korte leningen en snel aflossen is altijd op langere termijn het goedkoopste omdat je dan de minste rente betaald en dan meer uitgaves in de toekomst kan doen.
    Overheden redeneren zo niet ze schuiven als naar de toekomst en stelen het van de toekomstige burgers. Het vertrouwen in overheden gaat op de schop en dat is al begonnen.
  7. [verwijderd] 8 oktober 2015 11:59
    Als waarnemen zo subjectief is waarom nemen dan bijvoorbeeld alle mensen bomen waar of waarom schrikken alle mensen van slangen? Of waarom loopt men om een olifant heen ipv er doorheen? Ben benieuwd of men de staatsschuld kan reduceren. Welke plannen liggen al klaar om weer allerlei leuke dingetjes te doen die geld kosten want politici willen hun ding doen?
  8. Karel 200 8 oktober 2015 12:26
    De staatsschuld aflossen of zelfs maar reduceren kan niet. Dat komt omdat het maken van staatsschulden in het systeem is ingebouwd: het is een z.g. potjessysteem. In de begroting wordt geld gereserveerd voor allerlei doelen. Dat zijn de potjes. De potjes die te ruim zijn begroot en waarin dus geld teveel is, worden toch leeggemaakt. Desnoods verzinnen ze maar wat om het koste wat het kost op te maken. Iedereen is nl. bang om het volgend jaar minder te krijgen.Voor de potjes waar men geld tekort komt wordt geen geld gehaald uit de te grote potjes maar moet schuld gemaakt worden. Daarom verhoogt de staat altijd de belastingen en verlaagt ze nooit. Dat gebeurt ook nu weer: de aangekondigde belastringverlaging komt in werkelijkheid neer op een lastenverzwaring omdat de heffingskortingen stilletjes worden afgebouwd.
  9. knax63 8 oktober 2015 14:57
    De mindere rente te betalen gebruiken om extra af te lossen.
    Dat adviseer ik ook aan velen mensen.
    Kortom van aflossingsvrij naar aflossen en extra aflossen dat heeft behoorlijk effect op het geheel.
    Bij mensen die voldoende inkomen hebben is dat helemaal geen probleem, maar ja niemand is zijn inkomensstroom zeker. Maar ja dat zat niet in het model de afgelopen 20 jaar. IN 2006 heb ik geroepen dat de huizenprijs door 2 gaat globaal. Ik was 2 jaar te vroeg maar de werkelijkheid gaat het inhalen. De tijdelijke opleving nu is niet ongewoon, niets gaat in een rechte lijn omlaag.
    DE gewone economie gaat wel wat beter en dat word breed uitgemeten in de media.
    De echte crisis heeft alles met een schuldenberg te maken en die is niet opgelost, want de schulden zijn vanaf 2008 tot nu met 50% toegenomen.
    Door de lage financieringslast is deze nog niet zo erg zichtbaar en word hij verdoezeld.
14 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links