Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Dikke deuk voor Volkswagen

De beurs liep een deuk op

De afgelopen week was er per dag meer beweging dan er normaal in een week zou moeten zijn. Je zou zeggen dat is helemaal te gek voor traders, mits ze aan de goede kant zitten. Maar beleggers wordten er per definitie nerveus van.

Dit weekend weten we of Barcelona de komende jaren kampioen wordt in eigen land, omdat de Catalanen onafhankelijk willen worden van Spanje en dus Barca uit de Spaanse competitie gegooid wordt. Overigens denk ik dat dit dreigement voldoende is om de ja-stemmers kalm te houden.

Sowieso is de media over dit heel belangrijke ding minder hijgerig dan een tijdje geleden over Schotland.

Kan Yellen niet voorspellen?

Andere zaken die de beurs tot onrust bracht was de onduidelijke mening van de Fed, mevrouw Yellen wilde niet duidelijk zijn over de rente. Maar werd dat later dan toch wel weer.

Deuk in uw Volkswagen

Een leuke uitspraak die ik tijdens een verjaardag hoorde: vertrouwen komt te voet en gaat te Volkwagen. Ja, er was de afgelopen week ook een schandaal rond de zo belangrijke automobielindustrie.

Volkswagen heeft een aantal jaren geleden de uitstootcijfers van de diesels in de Verenigde Staten en dus ook in Europa vervalst zodat de auto's toch verkocht te mogen worden. Op dit moment kan deze norm alsnog wel gehaald worden, maar op moment van de test dus niet.

Nu zijn de testen weer strenger en is het maar de vraag of ze gehaald worden. Zoals ik het als leek zie is het de politiek die allerlei milieunormen bedacht heeft en de industrie blijkt grote moeite met deze normen te hebben. Theorie en praktijk lopen dus uit elkaar.

Geen steekproef

Een ander echt schokkende punt is natuurlijk dat net als de kredietbeoordelaar van de banken, de milieutesters door de industrie betaald worden en er slecht één auto getest wordt. Die dan ook nog eens special geprepareerd mag worden. Dus niet een steekproef van de lopende band geplukt.

En dan vinden we het gek dat de test niet gelijk is aan de echte wereld. Nu komt pas het leuke... Wat ik zelf wel leuk vind om te zien is dat een land dat niet meedoet aan de Kyoto-verdrag en vol staat met benzineslurpers, gaat wel een buitenlands bedrijf een miljardenboete geven.

Eerder kreeg GM voor een mankement waar ze lange tijd van op de hoogte waren en waar vele doden waren gevallen als gevolg van dit mankement, slechts een boete van honderden miljoenen kregen. Ook als u even googelt krijgt u een rij schandalen die allemaal erger zijn dan VW.

Maar VW gaf ineens een deuk aan de hele Duitse industrie. Ook was de paniek rond Volkwagen compleet want bankiers gingen er ineens van uit dat dit bedrijf met een stijgende rente ineens de schulden niet kon meer betalen et cetera en niemand zou meer een VW kopen.

Gewoon long

Nou ik zit de aandelen na de dip long, ook heb ik andere autofabrikanten gekocht. U koopt ze nu op een paar keer de verwachte winst. Volkswagen is reeds ongeveer 22 miljard euro minder waard geworden.

Ook als ik naar de lange trend kijk dan kon het wel eens bij een pullback blijven, maar toch denk ik dat dit bedrijf net als BP na de ramp er wel weer bovenop komt.

Grafiek Volkswagen

 

Nu volg ik het fonds niet, maar de Twindicator had achteraf gezien al heel lang short gezeten.

Kortetermijngrafiek Volkswagen

 

Ook aan het shorten van Porsche had u een leuke sportauto kunnen overhouden als u dit aandeel gevolgd had. Helaas ben ik een keer gesqueezed in dit aandeel en ben nog steeds getraumatiseerd. Nu heb ik in de squeeze toen niet mijn jasje gescheurd maar ik heb wel partijen er op zien omvallen.

Koersgrafiek Porsche

 

De weekgrafiek van Porsche geeft in mijn optiek aan dat we dicht bij een bodem zijn. Ik heb dus deze aandelen ook long. Andere Duitse fabrikanten werden ook meegesleept neem bijvoorbeeld BMW. Maar ook dit aandeel zou ik best durven kopen. Ik heb nu geen positie maar je zou denken van 125 naar 75...

Koersgrafiek BMW

 

Natuurlijk krijgt u wel weer pijn in uw buik als u even de weekgrafiek bekijkt. Want is de trend gebroken?

Langetermijngrafiek BMW

 

Maar de vraag is natuurlijk als de Duitsers rommelen met testresultaten hoe gaat dit dan iets meer zuidelijk: bij Renault, Peugeot, Fiat, et cetera. De grafiek van Renault is ook een dalende trend, met mooie verkoopsignalen in de Twindicator.

Grafiek Renault

 

Maar de langetermijntrend ziet er in Renault nog prima uit

Langetrmijngrafiek Renault

 

De Eurostoxx autoindex staat op weekbasis ook op een steun. U zou dus ook de tracker op deze index kunnen kopen. Ook kunt u een gokje wagen met turbo’s

Grafiek automobielsector

 

Een andere sector die het de laatste tijd wat moeilijk heeft is de Biotech. Vorige week wees ik al op een heel mooie grafiek en die grafiek heeft prima gewerkt. Uit eindelijk was mevrouw Clinton de schuldige.

Grafiek biotechsector

 

Sprekend over mooie technische patronen. De Russell 2000 laat een mooie hamer onderin de trend zien en dus zou je een kortetermijnopleving verwachten.

Grafiek Russell 2000 Index

 

De Dow Jones Industial had de hamer al op donderdag en die werd dan ook op vrijdag gevolgd door een stijging.

Grafiek Dow Jones Index

 

Gek genoeg gingen dus niet alle Amerikaanse indices op vrijdag omhoog. De Nasdaq 100 bijvoorbeeld ging omlaag. Maar dat was nog geen drama.

Grafiek Nasdaq Index” border=

 

De zeer breder S&P 500 gaf twijfel te zien na ook een hamer op donderdag. Dus nu maar hopen dat de twijfel omslaat in koopgevoelens. Ik zit long futures

Grafiek S&P 500

 

De sfeer in de Duitse DAX werd, ondanks de oktoberfeesten waar iedereen blij van wordt, dus totaal bepaald door het automobielschandaal. Het is zo dat we blij zijn dat de automobielbedrijven uit de AEX zijn verdwenen.

De DAX zette een bodem neer gelijk met de vorige bodems. Ik zie in de laatste candle’s een koopsignaal en zit ook DAX-futures long.

Grafiek DAX Index

 

Ook in de AEX zie ik een positief patroon, de eerdere hoofd-en-schouder is af en de koers heeft weer een bodem neer gezet. Ik zit dus ook hier long in futures en calls.

Grafiek Twindicator AEX

 

Voor het helemaal een gekke dag wordt na de maansverduistering... Ik had vorige week een foutje gemaakt met de grafiek van Apple. Ik had twee keer de ASML-grafiek te pakken. Een paar scherpe lezers zagen het. Dus deze keer de Apple-grafiek

Grafiek Apple

 

Het aandeel heeft nog steeds een koopsignaal vanuit de Twindicator.

Kortetermijngrafiek Apple

 

Ook vanuit de EB-indicator hebben we een koop. Fundamenteel was het ook een koop en nu maar hopen dat iedereen een 6S voor de kerst krijgt zodat de verkoopcijfers meevallen.

PS deze column is gemaakt op zondagavond vóór de uitslag in Spanje en vóór de maansverduistering.


Frank van Dongen is het pseudoniem van vermogensbeheerder en fondsmanager Cees Smit. Hij is algemeen directeur van Today’s Vermogensbeheer en Today’s Tomorrow Fondsbeleggen (For Tomorrow). Smit schrijft zijn columns op persoonlijke titel. Today's is een vergunninghoudende instelling. Today's is bij de Autoriteit Financiële Markten (AFM) geregistreerd als beleggingsonderneming en beleggingsinstelling. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Uw reactie is welkom op vandongen@iex.nl.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Frank van Dongen (Cees Smit)

Frank van Dongen is het pseudoniem van vermogensbeheerder en fondsmanager Cees Smit. Hij is algemeen directeur van Today’s Vermogensbeheer en Today’s Tomorrow Fondsbeleggen (For Tomorrow). Today’s is als vergunninghouder geregistreerd is bij de AFM en het DSI. Cees Smit is gespecialiseerd in ingewikkelde derivatenco...

Meer over Frank van Dongen (Cees Smit)

Recente artikelen van Frank van Dongen (Cees Smit)

  1. apr '17 De Show is over: Iedereen bedankt 77
  2. jan '17 Mindf*ck 34
  3. mei '16 De beren krijgen lucht 14

Gerelateerd

Reacties

7 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 28 september 2015 11:52
    als ik naar apple kijk krijg ik het gevoel dat er een stuiterbalgrafiek aan het ontstaan is. Wat betreft Yellen las ik dat de rente niet verhoogd is om de deutsche bank (tijdelijk) uit de wind te houden en dat per dec. 2015 het wel staat te gebeuren. En aangezien het wel eens een zeer koude winter kan worden als ik britse meteorologen mag geloven, een zeer koude plek in de noordelijke atl. oceaan, is olie en gas in de gaten houden voor beleggers een warme aangelegenheid. zonneactiviteit neemt sterk af of is sterk afnemend, dus geen zonnecellen voorlopig?
  2. Ivanrybkin 28 september 2015 12:32
    Tja, dat volkswagen.
    Als de type goedkeuring in de EU en VS wordt ingetrokken van een paar belangrijke modellen, wordt het wel wat spannend zou ik zo zeggen.

    Mag je utrecht niet meer in met auto's ouder dan 15 Jaar en ook niet meer Volkswagens ouder dan twee weken :)

    by the way : ik hoop op een leuke polo met forse korting :)

  3. fritscrach 28 september 2015 13:09
    Wie koopt er überhaupt een diesel (welk merk dan ook) vanwege het milieu? Lage bijtelling om het milieu te sparen. Jaja. Ziehier de
    verrotte morele tweespalt tussen burger en overheid. Wir lügen Autos.
    Voor verbrandingsmotoren is gas het beste.
    En wat wordt het zwaarst belast? Wat wordt het minst gekocht?

  4. ljjls 28 september 2015 13:19
    quote:

    Ivanrybkin schreef op 28 september 2015 12:32:

    Tja, dat volkswagen.
    Als de type goedkeuring in de EU en VS wordt ingetrokken van een paar belangrijke modellen, wordt het wel wat spannend zou ik zo zeggen.

    Mag je utrecht niet meer in met auto's ouder dan 15 Jaar en ook niet meer Volkswagens ouder dan twee weken :)

    by the way : ik hoop op een leuke polo met forse korting :)Ja, die leuk. Nu hopen dat de EU die rottige amerikaanse puck-ups gaat smoren, ik erger me dood aan die klojo's (en de politiek) die met belastingvoordeel in dat soort auto's ..........


  5. Maan Arkenbosch 28 september 2015 21:02
    Vooreerst vindt ik dat de V.S. met twee maten meet t.a.v. de boete voor VW.Die z.g. $.18 miljard is een veel te hoog gemanipuleerd bedrag. Dat staat in geen verhouding tot het bedrog van Goldman-Sachs met de Griekse deal om in de Euro te komen. Dat heeft honderden miljarden € gekost en de ellende is nog niet voorbij. Waarom pakken de Eurocraten in Brussel dit gigantische bedrog met een fikse boete niet op?? Dat scheelt ons een zak belastinggeld. Voor de financiële markten zie ik het somber in. Veel opkomende (grondstoffen) markten met onbetaalbare $ schulden, Chinese krach, Japan in het slob, Het Midden Oosten blijft een uitdijende oorlogshaard. Mondiale schuldenberg vraagt om schuldreductie nu ook nog auto-gate en een horde vluchtelingen, waar de E.U. niets mee kan en het gegoochel van de Fed. Teveel sores stimuleert niet om te beleggen. Komt toch het Japan scenario??
7 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links