Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Liever markt dan regels

Huismerk loont voor consument, zo kopte de Telegraaf onlangs. Volgens het dagblad is het prijsverschil met de A-merken groter geworden, maar is de kwaliteit nagenoeg aan elkaar gelijk. Deze conclusies zijn getrokken door de Consumentenbond en iedereen kan daar zijn voordeel mee doen.

De marktwerking in de retail zorgt zo voor een voor de consument optimale situatie en de Consumentenbond helpt bij het maken van de juiste keuzes.

Ik ben stellig van mening dat de vrije markt met zo min mogelijk regels tot de beste welvaartsresultaten leidt. Wat dat betreft is de ontwikkeling in de financiële sector geen goede.

Voorwaarden en regels

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft een consultatie doen uitgaan waarin de toezichthouder vraagt de marktpartijen te reageren op zijn standpunt over huisfondsen van vermogensbeheerders. De AFM wil onder andere een beperking van het aanbod van huisfondsen door vermogensbeheerders.

De AFM vindt ten principale dat als vermogensbeheerders hun eigen huisfondsen selecteren, er sprake is van een belangenconflict. Immers, de verdiensten blijven zo binnen hetzelfde huis. Hoewel de toezichthouder ook voordelen ziet - huisfondsen kunnen tot lagere kosten voor de klant leiden - wil de AFM nadere voorwaarden stellen. Vermogensbeheerders zouden bijvoorbeeld niet meer dan 30% van het beheerd vermogen in huisfondsen mogen beleggen.

Maar er zijn meer regels die kunnen gaan gelden. Zo moet de vermogensbeheerder belangenconflicten "identificeren, mitigeren en openbaren". Daarnaast is "doelgroepbepaling" van belang om vast te stellen of het eigen fonds wel geschikt is voor de belegger. Natuurlijk komt de "kostentransparantie" om de hoek kijken, waarbij consumenten goede totaaloverzichten moeten worden geboden.

De "margeprikkel" moet worden gelimiteerd, waarbij de tekst in het AFM document drie keer moet worden doorgekeken om het dan nog niet precies te begrijpen. In ieder geval is "een audit van een onafhankelijke partij onderdeel van een zorgvuldige uitvoering". Tot slot dient het huisfonds vervangen te worden als het slecht presteert, de eyeopener van de gehele consultatie.

Regelkramp

Misschien ligt het aan mij en ben ik aan vakantie toe, maar ik word wat moe van dergelijke documenten waarmee de toezichthouder wil gaan regelen wat goed is voor u en mij. Ik voeg daar direct aan toe dat volgens de AFM de consultatie mede is ingegeven door vragen van "verschillende marktpartijen". Maar goed, als die vragen er zijn dan hoeft de toezichthouder toch niet direct in dezelfde regelkramp te schieten?

Natuurlijk ben ik het ermee eens dat het onwenselijk is als vermogensbeheerders om de verkeerde reden te veel huisfondsen in een beleggingsportefeuille opnemen. Maar de oplossing is niet om een willekeurige grens van 30% als limiet voor huisfondsen in te stellen.

Ten eerste is 30% als limiet nog 30% te veel, als de huisfondsen om de verkeerde reden worden geadviseerd. Ten tweede is 30% veel te laag, als de klant er belang bij zou hebben dat een veel groter percentage van deze fondsen in zijn portefeuille wordt opgenomen. Bijvoorbeeld vanwege evidente kostenvoordelen.

Resultaten publiceren

Het standaardantwoord op een niet functionerende markt is bij toezichthouders vaak regelgeving of "vrijwillige" zelfregulering. Waarom is niet de insteek om de oorzaak van het slecht functioneren van de markt weg te nemen? Het probleem met de opname van huisfondsen is onderdeel van een groter vraagstuk voor consumenten inzake vermogensbeheerders. Elke potentiële klant wil graag weten wat de kwaliteit van de beheerder is en, daaruit voortvloeiend, wat de resultaten over een langere periode zijn.

Ik heb daarvoor een eenvoudige oplossing dat impliciet het probleem van de huisfondsen oplost. Verplicht elke vermogensbeheerder jaarlijks het gemiddelde beleggingsresultaat van zijn klanten te publiceren. De informatie moet vrij toegankelijk zijn voor iedereen via de website van de beheerder. De resultaten worden ingedeeld naar de gedefinieerde risicoprofielen, zodat een eerlijke en goede vergelijking mogelijk is.

Op deze manier wordt het voor potentiële en bestaande klanten van de beheerder mogelijk een goed oordeel over de kwaliteit en prestatie van de beheerder te geven. Of het resultaat bereikt is via huisfondsen, externe fondsen of op welke wijze dan ook, is dan veel minder van belang.

Voor beleggingsfondsen is zo'n vergelijkingmogelijkheid heel gewoon. De beheerders van deze fondsen publiceren immers de resultaten en risico's. Waarom zou dat niet kunnen voor het gemiddelde resultaat van een vermogensbeheerder?

Goede marktwerking

De AFM moet zorgen voor een goede marktwerking. Die doelstelling is veel beter te bereiken door er voor te zorgen dat alle marktpartijen voorzien zijn van zo goed mogelijke informatie.

Perfect geïnformeerde partijen, zowel consumenten als producenten, staan garant voor een goede marktwerking. Dat is veel beter dan opgelegde dwingende regels over hoe de dienstverlening er volgens de toezichthouder uit moet zien. Mogelijk dat de komst van Annemarie van Gaal als commissaris bij de AFM bijdraagt aan deze benadering om echt de marktwerking te verbeteren.

Voor mij is het tijd een paar weken met vakantie te gaan. Dat geeft AFM de gelegenheid mijn voorstel door te voeren en weg te varen van onnodige regelzucht.


Marcel Tak is zelfstandig beleggingsadviseur en oprichter/beheerder van het Bufferfund. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Marcel Tak

Marcel Tak is dé special product-specialist van IEX en IEXProfs, maar schrijft ook graag over rente, obligatiemarkt en toezicht als hij zich daartoe geroepen voelt. "De financiële sector is in belangrijke mate bezig met het verplaatsen van lucht. De werkelijke toegevoegd waarde is beperkt. In mijn columns wil ik r...

Meer over Marcel Tak

Recente artikelen van Marcel Tak

  1. dec '21 Van pindakaas tot bitcoin 10
  2. jul '21 AFM: Meer verbiedend dan bindend 1
  3. jan '21 Turbo: hoge hefboom in de ban? 41

Gerelateerd

Reacties

15 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 29 juli 2015 11:18
    Apart dat de auteur moe wordt van regels, maar zelf als oplossing ook een regel aandraagt: 'Verplicht elke vermogensbeheerder jaarlijks het gemiddelde beleggingsresultaat van zijn klanten te publiceren. Etc. etc.'

    Hieruit kan de conclusie worden getrokken dat de auteur niet tegen regels is, maar wel als die vanuit de (semi-)overheid komen. Dit lijkt te passen in het wereldbeeld van de auteur die nog steeds de religie van de vrije markt aanhangt. Vanuit dat dogma is elke overheidsbemoeienis uit den boze.
  2. [verwijderd] 29 juli 2015 12:57
    De opmerking van AchAch klopt wel. Edoch, liberalen willen vrije markt wat zich op gegeven moment tegen hen keert, loopt uit het roer, en dan moet men regelen. Geef een regelneef de ruimte en er komt weer een nieuw wetboek erbij zonder dat er ook maar iets zal veranderen want gedrag is wel tijdelijk te sturen maar niet eeuwig. Laat de AFM maar regelen want spoedig regelt men minsten één tegenspraak
  3. [verwijderd] 29 juli 2015 13:32
    deze AFM weet echt niet wat goed is voor de burgers! hier dan de tips voor de nieuwe voorzitter Rosemuller!: vermogensbeheerders en Banken en Verzekeraars, mogen de gelden van de beleggers niet inzetten op de Casino-achtige fondsen ! een fonds , aandeel of de term "Belegging" zoals het meestal wordt genoemd, Moet voldoen aan de volgende criteria: a- bewezen winstgevend te zijn minimaal 7 jaren- b- Bewezen winstuitkering afgelopen 7 jaren en c- bewezen dividend uitkering afgelopen 7jaren ! mocht dat niet het geval zijn..dan heeft de fondsbeheerder, met de MEDEWERKING van AFM de beleggers bedrogen! en daar is het instituut AFM niet voor opgericht! maar als deze fondsbeheerders niet in staat zijn zulke bedrijven op te sporen, te vinden, moeten die maar zo ver mogelijk wegblijven uit de buurt van centen van Beleggers . AFM of ministerie van financien, moet deze zondaagse vermogensbeheerders geen vergunning verlenen . en scherpere controle uitoefenen op deze instellingen, inclusief de Banken, Verzekeraars..of dat zal lukken?? ik heb mijn twijfels , gelet op de vreselijke verstrengelingen van belangen binnen deze vrienden en vriendendiensten onderling . benoeming Rosemuller is er een bewijs van.
  4. [verwijderd] 29 juli 2015 14:34
    De regelgeving van de afgelopen jaren heeft er alleen maar voor gezorgd dat de relatief minder vermogende belegger vanwege onvoldoende rentabiliteit op straat is gezet. Immers een administratief apparaat opzetten is duur en alleen bij grotere vermogens rendabel. En de zeer vermogenden; die halen hun schouders op en lachen een keer, want zij hebben gewoon een adviseur/beheerder in loondienst die al de beleggingsactiviteiten via directe kanalen uitvoert. En dan is al die complexe regelgeving niet of nauwelijks van toepassing. En Marcel Tak... die heeft het aardig door.
  5. [verwijderd] 29 juli 2015 19:44
    Het is inderdaad maar de vraag in hoeverre verdere ingrepen nodig zijn. Anno 2015 zijn worden weliswaar nog steeds veel klanten in huisfondsen geduwd vanwege bepaalde 'prikkels' zoals AFM het stelt. Met de 'execution-only' tendens, maar ook de opmars van passief beleggen wordt dit echter moeilijker vol te houden en de laatste jaren zien we al een krimp in aantal en omvang van huisfondsen. Wat dat betreft heeft dhr Tak wellicht een punt en kan redelijk vertrouwd worden op de zelfreinigende werking van de markt. Dit proberen te versnellen met additionele regels kan onvoorziene bijwerkingen veroorzaken.

    Overigens dhr Tak een prettige vakantie gewenst :-)
  6. Eventus docebit 30 juli 2015 13:16
    De volledig vrije markt is net zo'n utopie als een volledig communistisch stelsel. In een volledig vrije markt zou je keuzes moeten maken die ethisch niet verantwoord zijn. Bijvoorbeeld ouwetjes laten verhongeren als ze hun eten niet meer kunnen betalen. Of de "slachtoffers" van woekerpolissen hun huis uitflikkeren onder het motto "De markt heeft zichzelf zo gecorrigeerd dat men dit soort producten niet meer koopt omdat men ziet dat het risico is dat je je huis uitgeflikkerd wordt. Helaas bent u een van degenen die als afschrikwekkend voorbeeld dient."

    Anders gezegd: als je een volledig vrije markt hebt, hoe verwerk je moraliteit daarin?
  7. [verwijderd] 3 augustus 2015 13:27
    Ik denk juist dat regelgeving zeer belangrijk is. Wanneer we het aan de vrije markt overlaten, wordt het één grote puinhoop. Homo humini lupus, zogezegd. Zeker op de beurs dient de kleine belegger beschermd te worden. Het probleem voor toezichthoudende instanties is dat bij elke nieuwe regel er weer mensen en partijen zijn die de mazen daarvan opzoeken. Omdat weer te repareren ontstaat er een lappendeken van regels.
    Als we bepaalde acties ook mogen verbieden omdat de intentie daarvan niet te goeder trouw is, blijft er al een stuk minder toezicht te huoden over. Maar dat conflicteert natuurlijk met de wet.
  8. forum rang 5 theo1 3 augustus 2015 14:25
    Regels zijn zeker nodig, maar de vraag is wat je met die regels wil bereiken. Je moet niet gaan proberen om slecht beleggen, of geld van je klanten verliezen, te verbieden. Dat gaat gewoon niet, want veel beleggers zijn gewoon te goeder trouw slecht. Bovendien ga je extreem risicomijdend gedrag stimuleren en geld op de spaarbank zetten kan de klant zelf ook wel.

    In je eigen fondsen beleggen kàn heel legitiem zijn omdat je een synergievoordeel kan bereiken. Maar het kan ook gewoon provisiemelken zijn. Het verschil daartussen is niet in regels te vangen.

    Dus ik denk dat Marcel Tak gelijk heeft: de regels moeten erop gericht zijn de prestaties van vermogensbeheerders vergelijkbaar en openbaar te maken, zodat de klant zijn eigen keuze kan maken. De slechtsten zullen dan vanzelf wel verdwijnen.
  9. [verwijderd] 3 augustus 2015 14:34
    Dat is precies waardoor we in de financiële crisis zijn beland.
    In de jaren 80 van de vorige eeuw, moest alles geliberaliseerd worden van Ronald Reagan en zijn volgeling Margaret Thatcher. Geen regels meer, maar marktwerking. Ongelofelijk dat iemand die schrijft over financiële onderwerpen dat nu al weer vergeten is.
  10. forum rang 5 theo1 3 augustus 2015 16:01
    Ronald Reagan en Margaret Thatcher hadden groot gelijk. In hun tijd was de economie volledig vastgelopen door bizarre overregulering. Dat hebben ze doorbroken en dat heeft een enorme welvaartsstijging mogelijk gemaakt. Jammer dat veel mensen dat alweer vergeten zijn.

    Alleen veel later zijn mindere geesten te ver doorgeslagen met ondoordacht beleid (splitsing NS-prorail, splitsing energiebedrijven), te ver doorgevoerde deregulering in de financiële sector en slecht uitgevoerde privatiseringen. Het probleem zit meestal in de uitvoering. En daarna in niet weten waar te stoppen.
15 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links