Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Beleggen in lokale kampioenen

De groei van de wereldwijde consumptie komt in de komende decennia vooral uit de opkomende markten. De OECD voorspelt een groei in Azië van maar liefst 571% tot 2030, vooral vanwege sterke groei in China, India en Indonesië.

Door de hogere economische groei en de trek naar de stad stijgen de lonen van werknemers in opkomende markten veel sneller dan in ontwikkelde markten. Hierdoor ligt de groei van de consumentenbestedingen ook op een stuk hoger peil.

Niet alleen de vraag naar producten die in basisbehoeften voorzien zoals voeding, drank en tegenwoordig zelfs internet neemt toe, maar ook de vraag naar producten zoals kleding, auto’s en vakanties.

Hoe kunt u daar als belegger op inspelen?

consumentenbestedingen wereldwijd

Bron: OECD. Groei van de consumentenbestedingen van de wereldwijde middenklasse

Minder info

Als belegger kunt u rechtstreeks bedrijven uit opkomende markten selecteren. Ook kan het ook interessant zijn om in westerse bedrijven te beleggen die een groot deel van hun omzet en winst in opkomende markten behalen.

  • Denk aan Richemont (luxegoederen, Azië)
  • Colgate (tandpasta, Latijns Amerika)
  • SABMiller (bier, Afrika & Latijns-Amerika)

Bij directe beleggingen moet u erop letten dat bedrijven zich positief onderscheiden van de concurrentie dankzij een superieur product of duidelijke kosten- of schaalvoordelen. Ook moet helder zijn hoe het bedrijf wordt geleid.

Dit is belangrijk omdat de informatievoorziening van ondernemingen in bijvoorbeeld China en India vaak minder goed verzorgd is dan in westerse landen.

Lokale kampioenen

Een sector die momenteel in het oog springt, is Chinese internetsector. Deze lijkt toevallig erg op de Amerikaanse internetsector. Daar waar bedrijven als Google, Facebook en Amazon in de VS een dominante positie innemen, hebben de evenbeelden Baidu (zoekmachine), Tencent (sociale netwerken en communicatie) en Alibaba (e-commerce) in China een leidende positie.

De Chinese overheid is een groot voorstander van zogenaamde local champions. Deze lokale ondernemingen zijn door de overheid beter te monitoren en controleren dan niet-Chinese spelers en bovendien zijn dergelijke quasi-monopolies zeer winstgevend.

Als belegger in één of meerdere van deze ondernemingen pikt u zodoende een graantje mee van de groei in deze aantrekkelijke sector terwijl de kans dat de Chinese overheid zich tegen u keert vrij klein is. Dit is een geruststellende gedachte.

Lage productiekosten

Ook in India zijn aantrekkelijke beleggingskansen te vinden. Door het gebrek aan een goede infrastructuur vindt transport grotendeels plaats via scooters en motoren. De markt voor tweewielers wordt gedomineerd door lokale partijen, vooral vanwege de lage productiekosten ten opzichte van eesterse concurrenten.

Daarnaast produceren de Indiase spelers echte commuter bikes voor het dagelijkse woon-werkverkeer, terwijl internationale spelers als Harley Davidson zich vooral richten op motoren voor vrijetijdsgebruik.

 

Rij voor de Chanelwinkel

Lange rijen voor een Chanelwinkel in China eerder dit jaar

Luxe in China

China is volgens consultancybureau Bain & Company al sinds 2012 wereldwijd de grootste markt voor luxegoederen. De dominante aanbieders van luxe merken komen voornamelijk uit Frankrijk en Italië (lederwaren), of Zwitserland (horloges).

Door via dergelijke internationale spelers in opkomende markten te beleggen, profiteert u  van de groei en vermijdt u valkuilen zoals onduidelijke informatievoorziening of zwakke corporate governance.

Ondernemingen uit opkomende markten bieden een aantrekkelijke toevoeging aan een beleggingsportefeuille, aangezien de onderliggende groeidrivers anders zijn dan bij beleggingen uit ontwikkelde markten. De groei in de opkomende markten ligt hoger en deze markten bieden diversificatie.

Het is echter zaak om goed om te gaan met mogelijk hogere risico’s op de korte termijn, maar op lange termijn worden die bedrijven die goed weten in te spelen op de wensen van de consument in de opkomende markten zeker beloond.

 


Jack Neele is sinds 2006 portefeuillemanager bij Robeco. Hij is fondsmanager van de Robeco Global Consumer Trends Equities. Hij studeerde econometrie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Meer over Jack.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Jack Neele

Jack Neele is sinds 2006 portefeuillemanager bij Robeco. Hij is fondsmanager van de Robeco Global Consumer Trends Equities. Hij studeerde econometrie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Meer over Jack.

Meer over Jack Neele

Recente artikelen van Jack Neele

  1. dec '20 Trendbeleggen: Drie Trends voor 2021 2
  2. nov '20 Onderwijs is een interessante groeimarkt 5
  3. jun '20 Maaltijdbezorgdiensten: eten of gegeten worden! 1

Gerelateerd

Reacties

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links