Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Tom2 fantasie of fantastisch?

Tom2 fantasie of fantastisch?

TomTom heeft vandaag opnieuw een opdracht binnengehaald. Dit keer heeft het bedrijf Kia en SsangYorng gestrikt voor het leveren van navigatiediensten. Geen waan-van-de-dag-blog met de meningen van de TomTom-forumleden, maar ik ben eens even dieper in TomTom gedoken.

Het bedrijf lijkt totaal niet meer op het bedrijf uit de hoogtijdagen. Toen kocht iedereen een TomTom voor in zijn of haar auto en bestond de omzet bijna alleen maar uit de verkoop van de navigatiekastjes. Ik haal uit de jaarcijfers van TomTom uit 2007 dat:

Van de 1,737 miljard euro die het bedrijf in 2007 aan omzet genereerde kwam 1,623 miljard euro uit de verkoop van de TomTom-kastjes, dat is 94,5% van de omzet! De andere 25 miljoen euro kwam van de digitale versie van de navigatiekastjes en 89 miljoen euro uit andere zaken.

Hieronder ziet u de huidige omzetverdeling uit de meest recente jaarcijfers. Het valt op dat de omzet vandaag de dag nog voor 65% uit consumentenartikelen bestaat. Zitten daar dat sporthorloge en die golfgadget ook bij? De die hard TomTom-beleggers zullen dit wel weten, toch? Aan de andere kant zien we dus dat 35% van de omzet uit Automotive, Licensing en Telematics bestaat.

 

 

TomTom Telematics is de afdeling die zich bezighoudt met fleetmanagement. Fleetmanagement is een chique woord voor het in de gaten kunnen houden van uw wagenpark. TomTom maakt complete pakketten voor bedrijven, het plaatje is een screenshot van de website van TomTom:

 

 

Ook doet TomTom nog iets met sporthorloges, eentje om mee te hardlopen, maar ook één speciaal voor golfen. Dat zal allemaal wel, maar volgens mij is de fantasie te vinden in de volgende uitspraak van Harold Goddijn, CEO van TomTom:

We expect to have fully replaced our map-making system with a transaction-based platform that will enable near real-time maps, in the second half of 2015. With this technological innovation, TomTom is well positioned to address the need for accurate and up-to-date maps, for navigation applications and driver assistance applications, including Highly Automated Driving."

We zien dat TomTom steeds meer een softwarebedrijf aan het worden is en zich voor de toekomst duidelijk positioneert. Het bedrijf wil een speler worden in de zelfrijdende-auto-industrie en misschien kan de onderneming zich wel onderscheiden in die markt door betere producten te maken dan de concurrentie.

Of u het aandeel nu nog moet kopen is maar de vraag. Het bedrijf is met een verwachte koerswinstverhouding van 35,8 zelfs nog duurder dan een hoogtechnologisch bedrijf als ASML, dat een verwachte k/w van 25,8 heeft.

Aan de andere kant is het wel zo dat áls TomTom de standaard weet te worden in de zelfrijdende auto, het bedrijf een miljardenmarkt mag gaan bedienen.  Het is speculatief en beleggersfantasie, ik weet het. Eerst eens zien, dan geloven.

 


Nick Bakker is marketwatcher bij IEX.nl. Nick Bakker kan posities innemen op de financiële markten. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Klik hier voor een overzicht van de beleggingen van de IEX redactie.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Nick Bakker

Van je hobby je werk maken, is dat slim? Nick Bakker doet dat als Market Watcher bij IEX. Hij verzorgt dagelijks het Fondsenrondje, de Slotcall en het IEXNieuws. Daarin houdt Nick u op de hoogte van al het beursnieuws, de AEX en alles wat er maar speelt bij Nederlandse aandelen. Beleggen, stockpicken, maar ook speculeren. ...

Meer over Nick Bakker

Recente artikelen van Nick Bakker

  1. jul '18 Liveblog: Trump en BAM 3
  2. jul '18 Liveblog: Microsoft 7
  3. jul '18 Slotcall: Shell en Unies 3

Gerelateerd

Reacties

7 Posts
| Omlaag ↓
  1. NabeursInfoCorrectKaderen 2 maart 2015 17:47
    Wat een kul verhaal weer Nick. Je bent natuurlijk niet "diep" genoeg in TomTom gedoken, anders had je een vraag als "Zitten daar dat sporthorloge en die golfgadget ook bij? " niet gesteld.

    Koers/Winst verhouding
    Daarnaast heeft tomtom inmiddels flinke orders binnen gehaald die nog niet in de winst, maar wel in de koers terug te vinden zijn en is de winst niet compleet omdat er een groot deel in een spaarpotje wordt gestopt (uitgestelde winst).

    Toekomst
    Gaan we dan ook nog kijken naar de toekomstverwachtingen voor Fleetmanagement en niet alleen HAD, dan zien we dus meerdere onderdelen van het bedrijf die een periode van groei te wachten staan.

    Incompleet column
    Maar beleg vooral niet in TomTom, als iedereen winst zou maken met deze aandelen dan wordt het ook zo saai. En dan krijgen we straks nog positieve verhalen op IEX.nl
  2. forum rang 4 xof 2 maart 2015 21:26
    Ik vind het ook een behoorlijk oppervlakkig stuk. M.n KoersWinst vergelijking is niet zo interessant. Bij TT wordt veel toekomstige winst op de balans geactiveerd en worden kosten naar voren gehaald door versnelde afschrijving.

    Om maar 2 leuke one-liners te geven die op TT van toepassing zijn;

    "Economics is a science and Accounting is an art"

    Of nog doeltreffender;

    "Profit is an opinion and Cash is a fact"

    TomTom staat er veel beter voor dan de slappe vergelijking met KW doet vermoeden.
7 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links