Beleggers die geïnteresseerd zijn in AMG raad ik aan om dit artikel van Nico Inberg op IEX te lezen en met name de discussie in de reacties. De meningen staan, zoals we het graag zien, diametraal tegenover elkaar. In het begin lijkt het er op dat de schrijver alle hoeken van de kamer te zien krijgt. Maar dan komt er hulp uit onverwachte hoek.
De discussie gaat in eerste instantie vooral tussen Nico Inberg en Orca. En het is een prima voorbeeld van IEX-bezoekers die op een eigen manier naar een fonds kijken en in staat zijn om inhoudelijk weerwoord geven.
Het geeft weer eens de functie van IEX in beleggend Nederland aan. Het volgen van IEX- discussies en forums kan bij minder goed onderlegde beleggers - het merendeel dus - de kennis over een fonds enorm vergroten en voorkomen dat ze zwaar de boot in gaan.
Duidelijk wordt uit de reacties van Orca dat er wel wat aan te merken valt op de onderneming AMG als je wat dieper in het verleden en de cijfers duikt. En zoals vaak zit daar twijfel over het bestuur achter. Met name over CEO Heinz Schimmelbusch die het ook al niet van zijn naam moet hebben. Maar de discussie gaat vooral over hoe de balans van AMG te beoordelen.
Volgens Orca, die het jaarverslag heeft doorgespit, is het EV (eigen vermogen) bepaald niet de voorgestelde 128,7 miljoen euro.
Orca 18 nov 2014 om 20:00
Het "echte" EV is echter -254,4M (other reserves & retained earnings), wat neerkomt op -9,22 per aandeel. En dan ben je leveraged tot ver bpven je kruin, e.x.a.c.t. de wijze waarop zowel MG als Timminco pleite gingen. En dan ben ik nog billijk want het woord fraude hoor je mij niet noemen.
Nico reageert als volgt:
Nico Inberg 18 nov 2014 om 21:55
Ik denk dat de banken daarom vorig jaar hebben geëist dat AMG werk zou maken van het afbouwen van de schulden, wat ze nu aan het doen zijn. Daarna gaat het om waardecreatie, oftewel het verdienmodel. Is dat er, of is dat er niet? Ik denk dat het er wel is, en dat bij een licht aantrekkende economie het bedrijf flink kan profiteren. Bedrijven worden niet alleen gewaardeerd op hun balans, maar ook om hun vermogen geld te verdienen.
Maar de IEX-bezoekers blijven kritisch.
theo1 19 nov 2014 om 10:00
Dat soort aandeeltjes zijn nogal gemakkelijk omhoog te praten. Bovendien is dat soort aandeeltjes nogal gevoelig voor directeuren/grootaandeelhouders die spelletjes in hun eigen voordeel spelen. We hebben dat al zo vaak gezien op de Nederlandse beurs. Ik noem maar een paar voorbeelden als Homburg, Landis, Vivenda in al zijn incarnaties. Maar er zijn veel meer.
Dan komt er hulp voor Nico uit onverwachte hoek. Iemand van wie we inmiddels weten (GTAT) dat hij ook een balans kan lezen.
DeZwarteRidder 19 nov 2014 om 10:45
Een heel interessant artikel, mankeert niks aan. Het lijkt me wel duidelijk dat Heinz gek is op het nemen van grote risico's, waardoor hij regelmatig op z'n bek valt (zoals bij Timminco).
Of mankeert er toch van alles aan?
Orca schreef op 18 nov 2014 om 19:28
Die retained earnings, zeg maar kort boggie het EV, staat 236M in het rood. In normaal Nederlands: de tent is/wordt leeggeroofd. S.c.h.a.n.d.a.l.i.g.
Nee hoor, volgens DZR is de toestand bij AMG helemaal niet s.c.h.a.n.d.a.l.i.g. Er is juist reden voor optimisme.
DeZwarteRidder 19 nov 2014 om 10:08
De negatieve ingehouden winst komt natuurlijk door de grote verliezen uit het verleden, o.a. door de verliezen met Timminco. Dit heeft verder geen enkel nadeel voor het eigen vermogen of voor de toekomst. Het zou zelfs een groot voordeel kunnen hebben in de vorm van compensabele verliezen.
Maar hoe zit het nu met de financiële positie van het bedrijf en die negatieve EV van 254 miljoen euro. Staat het bedrijf inderdaad aan de rand van de afgrond?
Orca schreef op 19 nov 2014 om 09:32
Kijk naar de balans, zie jij afbouw schuld? Ik niet. Wat ik wel zie is dat ze een beetje liggen pielen met line-items, maar daar wordt de schuld niet minder van. De bankschuld wel maar de schuld overall (dus aan de aandeelhouders) n.i.e.t. of nauwelijks.
Je zou het zeggen, gezien de overtuigingskracht van Orca. Maar ja, DZR weer hè.
DeZwarteRidder 19 nov 2014 om 10:23:
De rentedragende schuld is verminderd met ca 35 miljoen en kan nog veel meer verminderd worden door het kassaldo van ca 122 miljoen te gebruiken (wat ze ook zeker gaan doen). De netto-rentedragende schuld is slechts 104 miljoen. De netto financieringskosten in Q3 zijn gedaald van ca 5,7 naar ca 3,5 miljoen.
Wellicht zijn er andere onafhankelijke experts die een conclusie kunnen destilleren uit deze discussie. Ik zeg het eerlijk, ik durf het niet aan.
Wel reken ik er op dat we meer te lezen krijgen van Orca. Hij is namelijk gek op… vrouwen?... mannen?... pils? Nee mensen… jaarverslagen!
Orca 18 nov 2014 om 20:28
Zo'n jaarverslag is heerlijk. Heb tijden niet meer zo gegriezeld. En normaliter scroll ik langs alles op weg naar de balans, maar dit is zo gaaf dat ik 'm morgen helemaal ga lezen. Bij ongeveer elke zin bedonderen ze je, ge-wel-dig.
Ik kan niet wachten. Oftewel: Orca kom vaker langs!