Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Alibaba en de 40 lessen

Er is momenteel zoveel te doen rond de beursgang van Alibaba dat ik ervoor kies om niet specifiek in te gaan op het aandeel. Wat ik wel doe, is enkele reflecties geven over het waarom van deze beursintroductie, wie er veel geld aan verdient, en waarom dit symptomatisch kan zijn voor een markt die haar hoogtepunt nadert.

Ik raad beleggers aan om verder te kijken dan hun neus lang is, want er gebeurt momenteel in China heel wat dat voor u relevant is. De gekte rond Alibaba is er inderdaad een die doet terugdenken aan de beste jaren van de beurs in de periode 1999 of 2006.

Ook de hedgefondsen werpen zich op de aandelen en hebben de grootste moeite om ze te bemachtigen. Ik las zelfs berichten dat één bepaald hedgefonds zijn portefeuille volledig wil omzetten in Alibaba-aandelen. Veel gekker dan dit hoeft het niet meer te worden.

Goed nadenken

Grote namen zoals Omega Advisors, Third Point en Andor Capital Management hebben voor de IPO ook hun interesse getoond in het aandeel. Zonder hierover een waardeoordeel uit te spreken, moeten beleggers die Alibaba-aandelen willen opnemen in portefeuille, goed nadenken over het aandeelhouderschap ervan.

Hedgefondsen zijn namelijk bijzonder volatiele beleggers die aandelen zelden langer dan enkele maanden bijhouden. Bij het minste vermoeden van onheil dumpen ze hun aandelen onmiddellijk op de markt.

En beleggers die ruim vóór de beursintroductie in het aandeel zaten, verdienen veel meer dan de laatkomers die nu aandelen op de markt proberen te kopen.

Grote winsten

Iets meer dan twintig vooraanstaande beleggers kochten converteerbare voorkeursaandelen van Alibaba via een private offering in 2012, ter waarde van 1,7 miljard dollar. Over dit aanbod sprak toen niemand, en het bedrag was toen ook relatief laag voor een dergelijke operatie.

Zoals dat zo vaak gaat op de beurs, stapte het slimme geld in, om nu te cashen. De beleggers die in het consortium zaten, waren niet de minste, want het gaat hier over staatsfondsen, Aziatische hedgefondsen en enkele belangrijke banken. Zij wrijven zich nu ongetwijfeld in de handen, want ze zullen grote winsten oprapen.

Zelfs met 66 dollar per aandeel waren ze niet tevreden, want ze zetten het bankensyndicaat dat achter de IPO staat, onder druk om de prijs op te trekken tot 68 dollar per aandeel. Dat is een stuk hoger dan de prijsvork van 60 tot 66 dollar die werd bekendgemaakt in het prospectus.

Dat was behoorlijk ongebruikelijk, want van de veertien IPO’s van meer dan 10 miljard dollar die sinds 1995 op de markt kwamen, waren er slechts drie die aan de bovenkant van de prijsvork naar de markt komen.

Op het figuur hieronder ziet u de voornaamste partijen die fors zullen verdienen aan de IPO van Alibaba.


Klik op de afbeelding voor een grote versie, bron: Wall Street Journal.

 

Niet-Chinese beleggers

Een les bij IPO’s is dat de beleggers die op de markt nog snel aandelen willen kopen veelal te laat zijn en dat het meeste geld al snel verdiend is. Dergelijke operaties komen ook eerder op de top van de markt dan op de bodem ervan.

Wie eerder op zoek is naar value in plaats van hypeverhalen, kan beter eens kijken naar de Chinese beurzen. Een heel belangrijke evolutie is dat buitenlandse beleggers binnenkort zullen kunnen beleggen in de aandelen van het vasteland.

Want vanaf medio oktober zullen buitenlandse beleggers zo’n 568 bedrijven kunnen verhandelen op de beurs van Shanghai. Een interessante evolutie, want op die manier komen de A-aandelen binnen handbereik van een veel groter aantal beleggers.

Bovendien zullen passief beheerde fondsen deze nieuwe bedrijven moeten kopen, wat voor opwaartse druk zorgt. En ten slotte zijn dit vaak interessante bedrijven die de binnenlandse markt bespelen, zoals likeurproducenten en bedrijven die actief zijn in traditionele Chinese geneeskunde.

Goed gewaardeerd

Ondanks een stijging van een kleine 15% staat de Shanghai Composite Index (zie grafiek hieronder) nog steeds 60% onder het hoogtepunt van 2007. De gemiddelde koers-winstverhouding zit onder de 10. Dat is bijzonder goedkoop voor een emerging market, en slechts de helft van de gemiddelde waardering over de jongste tien jaar.


Klik op de afbeelding voor een grote versie, bron: Wall Street Journal.

 

Bij al het koersgeweld en de hype rond Alibaba zou je kunnen vergeten dat de Chinese markt heel innovatieve en redelijk gewaardeerde bedrijven bevat die voor een buitenlandse belegger goed toegankelijk zijn. Ik denk dan aan bedrijven die actief zijn in:

  • online boekenverkoop
  • reizen
  • gezonde voeding
  • en dergelijke meer

Opportuniteiten

Vanuit contrarian oogpunt is de IPO van Alibaba een gevaarlijk teken, omdat dergelijke megatransacties veelal op het hoogtepunt van een beurscyclus komen dan op het laagtepunt. Extra voorzichtigheid is dus geboden, want noch de Amerikaanse noch de Europese markt is goedkoop te noemen.

Er zijn echter altijd opportuniteiten op de markten, die steeds meer geglobaliseerd zijn. Emerging markets in het algemeen en China in het bijzonder behoren daartoe. Dergelijke groeilanden worden eerder gedreven door flows en waarderingen dan door fundamentele macro-economische factoren.

In die zin zit het in China wel snor: de waarderingen liggen een stuk onder het langetermijngemiddelde en dankzij de verhoogde interesse van buitenlandse beleggers voor A-aandelen zullen de kapitaalstromen gunstig zijn.

Richt daarom uw blik op goedkope markten zoals China, en beleg in de wetenschap dat ze ver gevorderd zijn in de beurscyclus. Dat zal zorgen voor toenemende volatiliteit die voor onervaren beleggers moeilijk te verdragen is, maar ook opportuniteiten kan creëren. Neem links en rechts wat winst, let op uw cashpositie en wees voorzichtig.


Nico Pantelis is gediplomeerd beleggingsadviseur. Hij is de oprichter van Slim Beleggen, een gespecialiseerde advieswebsite in de Benelux. Vóór Slim Beleggen was hij werkzaam als financieel analist bij Inside Beleggen en Trends/Cash. Hierna was hij actief als commodity specialist bij KBC Bolero en equity analyst bij KBC Securities. Twitter: @SlimBeleggen.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Nico Pantelis

Nico Pantelis is gediplomeerd beleggingsadviseur. Hij is de oprichter van Slim Beleggen, een gespecialiseerde advieswebsite in de Benelux. Vóór Slim Beleggen was hij werkzaam als financieel analist bij Inside Beleggen en Trends/Cash. Hierna was hij actief als commodity specialist bij KBC Bolero en equity analyst bij KBC Secur...

Meer over Nico Pantelis

Recente artikelen van Nico Pantelis

  1. dec '16 Kanteljaar 4
  2. dec '16 Opvallend koopsignaal 7
  3. nov '16 Verrassend vertrouwen 8

Gerelateerd

Reacties

4 Posts
| Omlaag ↓
  1. taurus86 23 september 2014 20:47
    Alibaba heeft een zeer vervuilend verdienmodel. Om de milieubelasting (ongunstige ton/kilometer - ton /uitstoot uitlaatgassen) terug te dringen, zullen ze een pseudo detailhandelsketen moeten opzetten. Dat zal de marges sterk gaan beïnvloeden. Bovendien is het model niet uniek en goed te kopiëren.
    Fysiek goederen verplaatsen, vraagt om veel marge.
  2. forum rang 5 theo1 24 september 2014 09:54
    quote:

    taurus86 schreef op 23 september 2014 20:47:

    Alibaba heeft een zeer vervuilend verdienmodel. Om de milieubelasting (ongunstige ton/kilometer - ton /uitstoot uitlaatgassen) terug te dringen, zullen ze een pseudo detailhandelsketen moeten opzetten. Dat zal de marges sterk gaan beïnvloeden. Bovendien is het model niet uniek en goed te kopiëren.
    Fysiek goederen verplaatsen, vraagt om veel marge.
    Ik denk dat je het niet helemaal begrepen hebt. Ali Baba vervoert helemaal niks. En ze zijn ook geen detaillist. Ali Baba is alleen een handelsplatform. Het is meer vergelijkbaar met Ebay dan met Amazon. De kopers zullen zelf rekening moeten houden met transportkosten en dergelijke.

    Je kunt het ook van de positieve kant bekijken. Dankzij Ali Baba hebben ook producenten in kleine plaatsen op het platteland toegang tot de grote markt. Daardoor is het minder noodzakelijk dat mensen naar de stad verhuizen en dat heeft ook weer veel voordelen.
4 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links