Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

AFM in de supermarkt

Dat wij als beleggers met steeds meer regels te maken krijgen is inmiddels bekend, maar wat ik pas opving in kringen van het toezicht gaat nog veel verder. Zoveel verder, dat ik er nogal van schrok en het toch even met u wil delen.

Na het succes bij vermogensbeheerders en de rest van de financiële sector krijgen andere sectoren nu ook te maken met vergaande transparantie-eisen. Als het aan minister Dijsselbloem ligt zal vanaf 1 april 2015 in de meeste winkels en bedrijven ook volledige transparantie gegeven moeten worden aan klanten.

Omdat de AFM dit succesvol implementeerde in de financiële wereld zal onze toezichthouder dit proces ook in de echte wereld begeleiden. Het eerste jaar is het nog vrijwillig, maar zoals het er nu uitziet zal in 2016 de transparantie verplicht gesteld worden. Bereid u maar voor op flinke veranderingen in de detailhandel.

Einde van de bonusaanbieding?

Om een paar voorgestelde maatregelen te noemen: zo zal in een winkel voor de klant duidelijk zichtbaar bij ieder product de inkoopprijs alsmede de brutomarge moeten worden weergegeven. Natuurlijk is dit ex-marketing en ex-personeelskosten, ook mogen de toekomstige AFM-bijdrage en andere belastingen niet mee genomen worden in de berekening van de brutomarge.

Voor de klant moet een volledige berekening worden gemaakt van wat de aankoop uiteindelijk gaat kosten, dus inclusief verpakkingsmateriaal. Voorrijkosten mogen niet langer door de fabrikant betaald worden en ook inkoopkortingen mogen niet meer worden doorgegeven aan de klant.

Supermarkten mogen binnen deze nieuwe regels geen acties meer doen die worden gesponsord door productaanbieders, dus dat zal het einde betekenen van de bonusaanbiedingen en andere prijspakkers, die doorgaans namelijk grotendeels door de fabrikanten worden gefinancierd.

Tegelijkertijd mogen in de supermarkt geen productaanbiedingen meer plaatsvinden en ook geen promoties van producten, aangezien die de keuze van de klant kunnen beïnvloeden. Gevolg daarvan is ook dat alle vergelijkbare producten op dezelfde schaphoogte moeten komen te liggen. Dit voorkomt dat bepaalde producten gepushed worden.

Sticker bij de ingang

Verder gaan er regels gelden voor de persoonlijke inbreng van winkelpersoneel. Zolang je met de bakker of slager over koetjes en kalfjes praat is er niets aan de hand, maar zodra er adviezen worden gegeven over - bijvoorbeeld - de bereiding van het gekochte product, moet zo’n gesprek worden gezien als betaalde dienst en die dient ook apart te worden afgerekend, volgens nog op te stellen regels.

Geldt dat voor alle detailhandelsbedrijven? Ja, maar er zijn uitzonderingen. Als je met lidmaatschappen of een passysteem werkt, of je winkel op een andere manier exclusief maakt, gelden deze regels niet. Ook aankopen die de 100.000 euro overschrijden vallen niet onder de regels.

Omwille van de transparantie en cliëntenvoorlichting moeten uitzonderingsgevallen wel een sticker bij de ingang plakken waarop staat dat ze buiten het toezicht van de AFM vallen.

Voor zover ik begrijp moeten alle kosten van toezicht, bewaking, belasting en politie vanaf nu door de bedrijven worden betaald. Enfin, dat zijn we in de financiële wereld al wel langer gewend, maar hoe winkeliers daarop gaan reageren? Later in de week zullen er waarschijnlijk verdere details bekend gemaakt worden. Ik ben benieuwd.


Frank van Dongen is het pseudoniem van vermogensbeheerder en fondsmanager Cees Smit. Hij is algemeen directeur van Today’s Vermogensbeheer en Today’s Tomorrow Fondsbeleggen (For Tomorrow). Smit schrijft zijn columns op persoonlijke titel. Today's is een vergunninghoudende instelling. Today's is bij de Autoriteit Financiële Markten (AFM) geregistreerd als beleggingsonderneming en beleggingsinstelling. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Uw reactie is welkom op vandongen@iex.nl.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Frank van Dongen (Cees Smit)

Frank van Dongen is het pseudoniem van vermogensbeheerder en fondsmanager Cees Smit. Hij is algemeen directeur van Today’s Vermogensbeheer en Today’s Tomorrow Fondsbeleggen (For Tomorrow). Today’s is als vergunninghouder geregistreerd is bij de AFM en het DSI. Cees Smit is gespecialiseerd in ingewikkelde derivatenco...

Meer over Frank van Dongen (Cees Smit)

Recente artikelen van Frank van Dongen (Cees Smit)

  1. apr '17 De Show is over: Iedereen bedankt 77
  2. jan '17 Mindf*ck 34
  3. mei '16 De beren krijgen lucht 14

Gerelateerd

Reacties

7 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 1 april 2014 11:37
    Frank (Cees?), als je een worst bij de slager ziet waar op het prijskaartje 5 euro staat en dan bij het afrekenen een ongespecificeerde nota krijgt van 5,34 dan is dat toch raar? Zo is het ook raar als ik een aandeel koop voor 1000 euro en dan een rekening krijg van 1006 euro zonder enige specificatie.

    Verder ben je het vast met me eens dat het slijten van een extra Mona toetje iets anders is dan het verkopen van een extra levensverzekering of hypotheek.

    Ik ben heel erg voor een vrije markt maar die bestaat (helaas) nou eenmaal niet in Nederland, en daarom is het fijn dat je dan inmiddels precies kan weten wat de kosten zijn van een financieel product.
7 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links