Facebook onder vuur. Sjoemelt het bedrijf met likes ? Deze video gaat intussen viral op You Tube:
VIDEO
Gek aandeel dat Facebook. In de ene plaats is het een fonds dat drijft op hoop op - de koerswinstverhoudingen et cetera wil u echt niet weten. Aan de andere kant: als ik deze gestaag oplopende grafieken zie, dan is het alsof ik naar een degeliijk, stabiel, oersaai groeiend dividendaandeel zit te kijken. Unilever ofzo.
Twitter?
Discussies genoeg ook: is Facebook een blijvertje, een winnaar, of zijn we het over vijf jaar vergeten? Geldt ook voor Twitter. Dat heeft ook een kwaliteitsprobleempje?
Ik heb het zelf ook: de laatste tijd een hoop vage, niet-Nederlandstalige volgers . Blijkbaar slaan ook hier de clickfarms toe. Mooie kanshebber voor buzzword 2014 trouwens. In het filmpje bovenaan wordt uitgelegd wat deze klikfabrieken zijn en hoe ze werken. In het kort: volgers en likes op bestelling
Dat Facebook en Twitter zo uitzinnig staan genoteerd heeft natuurlijk álles te maken met dat iedereen op de beurs doodsbang is de nieuwe Microsoft, Apple, Google en Amazon te missen. Net als Facebook en Twitter debuteerden deze fondsen ooit ook als belofte en bleken uiteindelijk pure goudmijnen.
Dat daar tientallen en misschien honderden aandelen tegenover staan die dat niet werden maar door het putje gingen, vergeet iederen altijd gemakshalve.
LinkedIn?
Maar goed, welk sociaal medium gaat het worden? Leuk plaatje van mijn oud-collega Marcel Molenaar die nu voor LinkedIn werkt. Klik voor groot. Als ik zit zo zie dan ben ik zelf geneigd voor LinkedIn te kiezen. Een wat ouder publiek dat niet bij de eerste beste hype zijn biezen pakt (Hyves!) en het is een zakelijk netwerk.
Schop maar als ik het verkeerd heb:
Facebook is vooral voor selfies, foto's van feesten, partijen, vakanties, afgehaalde sushi, pony's en cavia's. Ik heb er zelf ook eentje, maar ik heb er niks mee, kan er niks mee en doe er niks mee
Twitter is vooral eerst wat impulsief roepen en dan nadenken. De een doet dat wat sneller dan de ander, want ook vandaag twitteren nog mensen doodleuk de uitslag van die 5000 meter schaatsen zaterdag. Twitter is wel i.d.e.a.a.l. voor waan van de dagschreeuwers zoals ik :-)
Pinterest en Instagram ken ik eigenlijk niet, ik zie er het nut niet van in en ik ontdek er niets unieks aan dat voor een killer stock zou kunnen zorgen. Let wel, deze bedrijven zijn (nog) niet beursgenoteerd
LinkedIn dus. Tja, hoewel u niet zoveel hoort over dit aandeel en het zeker geen hype is (geweest à la Facebook of Twitter) weten beleggers het echt wel te vinden:
(fullscreen)
Die fundamentals zijn ook duidelijk: u belegt in een droom en gokt op koerswinst. Want veel echte waarde is er nog niet. Wat niet is kan komen, maar dat is dus precies waar het om gaat bij deze aandelen: wordt het de jackpot of vergetelheid?