Een CEO van een groot Nederlands beursfonds voor een zaal met beleggers. Meestal gebeurt dat in de nogal formele en statische setting van een aandeelhoudersvergadering. Maar het kan ook anders.
Zoals eerder deze week, toen we de eerste aflevering van de IEX Beleggerstour beleefden, bij Ahold in Zaandam. Topman Dick Boer beantwoordde een uur lang vragen van beleggers en van ondergetekende.
Er waren geen verboden onderwerpen en dus kwam er veel aan de orde: eventuele expansieplannen, de terugkoop van aandelen, de oprukkende online-verkopen, duurzaam winkelen, de Nederlandse consumentenmarkt en de drie pijlers onder de groeistrategie van Ahold.
Onmogelijk om hier alles te reproduceren - u had erbij moeten zijn - maar hieronder het videoverslag van de Beleggerstour Ahold plus een aantal highlights.
Over de beweegredenen achter de aankoop van Bol.com
"Als er ergens straks weer groei gaat komen, dan is dat in de wereld van non-food, in ieder geval gaat dat harder groeien dan food."
Over de toenemende verduurzaming van het assortiment:
"Wij zijn de grootste verkoper van biologische voeding in Nederland. 80% van de biologische kip wordt bij Albert Heijn verkocht. Maar weinig klanten denken dat Albert Heijn heel erg bezig is met biologisch. We moeten beter vertellen wat we doen op dat gebied."
Over de online toekomst van de detailhandel:
"Wij moeten ook over een paar jaar nog volop mee kunnen spelen in een omni-channel wereld. Dat betekent dat we nu moeten durven investeren."
En wat zijn de concurrenten die Dick Boer nu goed in de gaten houdt?
"Ik kijk dan vooral naar onderscheidende retailconcepten en dan moet je vooral kijken naar wat een bedrijf als Amazon doet. Of wat Google doet."