Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Connect / branded content

Wat is dit?
Connect is het branded contentplatform van IEX Media, waar we beleggingsprofessionals en beleggers met elkaar in contact brengen. Connect-content wordt u aangeboden door onze partners. Sluit
Connect label

Online shopping: krachtige groeicijfers

Online shopping: krachtige groeicijfers
Online shopping
13,80% *

De trend online shopping blijft momentum winnen. Dat blijkt ook uit recente rapporten van onderzoeksbureaus die de trend online shopping in kaart brengen. Zo bracht het Amerikaanse Forrester een rapport uit waarin de groei van online shopping in China onder de loep wordt genomen.

Door het toenemende gebruik van smartphones en tablets, die een constante mogelijkheid bieden om online te shoppen, zal de markt in China enorm groeien. Forrester verwacht dat die in 2019 een omvang zal hebben van 1000 miljard dollar, een groei van circa 230% ten opzichte van het huidige niveau.

De Europese e-commerce omzet steeg in 2014 naar 423,8 miljard euro (+14,3%), waarvan 368,7 miljard euro binnen de 28 EU-landen werd gegenereerd. Dit bleek uit een recent rapport van Ecommerce Europe, de belangenvereniging van Europese e-commerce ondernemingen.

Sterke groei e-commerce

Wereldwijd staat de Europese e-commerce nu op een tweede plaats, na Asia-Pacific, Voor dit jaar wordt een groei van 12,5% verwacht tot 477 miljard euro. Daarmee zal Europa zijn voorsprong op Noord-Amerika vergroten.

Die sterke groei van e-commerce in Europa staat in scherp contrast met de algehele lage groeicijfers van de Europese economie. Daarmee wordt e-commerce in de totale bestedingen van Europese consumenten almaar belangrijker: van 1,27% in 2009 naar 2,45% in 2014.

Tegen 2020 zou dat cijfer tot rond de 6% moeten stijgen. Er is dus nog enorme groei mogelijk voor online shopping!

Van Alibaba tot Singapore Post

Gezien de ontwikkelingen bij online shopping kan het voor beleggers een idee zijn om voor een stukje van de portefeuille de komende jaren online shopping-aandelen op te nemen. Dan gaat het om marktleiders als:

  • de Chinese - en in de Verenigde Staten genoteerde - Alibaba Group
  • het Amerikaanse Amazon
  • het Duitse Zalando

Maar ook postbedrijven als PostNL, Singapore Post en het Britse Royal Mail spinnen garen bij de groei van pakketbezorging door online shopping.

Trend Invest biedt de Trend Online Shopping (dit jaar een plus van 26,5%, tegen 12,4% voor de brede MSCI World Index).

Meer Beleggingsideeën van Trend Invest

Het rendement is berekend vanaf 1 januari 2015 tot en met 2 juli 2015 op grond van de rendementsontwikkeling van de financiële instrumenten binnen de Trend. Het weergegeven rendement betreft een bruto-resultaat. Het rendement is berekend exclusief de kosten voor aan- en verkopen variërend tussen de 0,45% en 0,9%, de kosten voor het ontvangen van beleggingsaanbevelingen ( 7,50 euro per kwartaal) en, indien u daarvan gebruik wilt ma-ken, de kosten van de Trend Update van 0,8% per jaar.


Alle informatie van Trend Invest over rendementen, kosten en risico’s vindt u op de website. Trend Invest is als beleggingsonderneming geregistreerd bij de Autoriteit Financiële Markten in Amsterdam.


Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links