Gay friendly
In de Verenigde Staten, zoals vaker bij belangrijke ontwikkelingen een voorloper, is het zogeheten LGBT-beleid al langer gemeengoed. De afkorting staat voor Lesbian, Gay, Bisexual en Transgender.
De betekenis van actief LGBT-beleid binnen een onderneming strekt verder dan dat iedereen kan zijn wie hij of zij is, ook op het werk. Want onderzoek heeft uitgewezen dat de best scorende bedrijven open organisaties zijn. Bedrijven waar mensen zichzelf niet hoeven te verbergen en goed in hun vel zitten.
In de Verenigde Staten wordt door verschillende organisaties goed bijgehouden welke (al dan niet beursgenoteerde) ondernemingen het meest werk maken van een gay friendly- werkomgeving. Of, zoals de officiële term is, het meest actief zijn met LGBT-beleid.
Er is onder meer de Human Rights Campaign Best Places to Work- lijst. In Nederland wordt ook in toenemende mate door bedrijven werk gemaakt van adequaat LGBT-beleid.
Rechtvaardig en verstandig
Dat is niet alleen rechtvaardig, maar ook verstandig vanuit een oogpunt van bedrijfsprestatie. En dan werkt het twee kanten op. De LGBT-community in alleen al de Verenigde Staten vertegenwoordigt een jaarlijkse koopkracht van 800 miljard dollar.
Als een onderneming actief LGBT-beleid voert, neemt de kans toe dat die koopkrachtige groep daar bestedingen zal doen. Maar de andere kant is misschien nog wel belangrijker. Ondernemingen die hoger scoren met actief LGBT-beleid hebben volgens onderzoek van het Amerikaanse Williams Institute gezondere werknemers.
Verder zijn de werknemers betrokkener bij hun werk en hebben ze meer plezier in hun werk. Dat heeft natuurlijk ook gevolgen voor de prestaties van die bedrijven.
Credit Suisse LGBT Equality Index
Er is zelfs een index gemaakt, de Credit Suisse LGBT Equality Index, waarin bedrijven zijn opgenomen met een progressief LGBT-beleid. Het afgelopen jaar presteerde deze index een fractie beter dan de brede Amerikaanse S&P 500 Index: 15,32% om 14,72%.
Maar ook in Europa zijn er uiteraard ondernemingen die werk maken van voortvarend LGBT-beleid. Ondernemingen als het Brits-Nederlandse voedingsbedrijf Unilever en de Zwitserse farmaceut Novartis. Of het Belgische supermarktconcern Delhaize.
Zoekwerk uit handen genomen
Als je wil beleggen in ondernemingen die werk maken van actief LGBT-beleid, is dat voor beleggers heel lastig. Het vergt echt veel uitzoekwerk om te achterhalen welke ondernemingen goed scoren op dit punt. Door de
Trend Gay Friendly bij Trend Invest is dat nu heel eenvoudig geworden. De Trend bevat negentien Europese ondernemingen. Waarvan een flink aantal uit Groot-Brittannië. Maar ook uit Duitsland, Frankrijk en Zwitserland.
Meer Beleggingsideeën van Trend Invest