Sterke Merken
Sterke merken , zoals Apple, Coca-Cola en BMW zijn vaak niet alleen populair bij consumenten, maar ook bij beleggers. Dat is ook wel begrijpelijk. Want vaak gaan de enorme en gestaag groeiende inkomsten van dergelijke ondernemingen gepaard met gestaag stijgende beurskoersen.
Interessant voor beleggers die van voorspelbaarheid en stabiliteit houden dus!
Een sterk merk biedt een aantal grote voordelen. Retailers willen graag sterke merken verkopen, omdat die het imago van de winkel versterken, wat weer tot meer klanten leidt.
Vaak zie je ook dat sterke merken hogere marges voor hun producten kunnen vragen dan hun concurrenten. Op die manier snijdt het mes aan twee kanten: door de kracht van het merk stijgt de winstgevendheid en daardoor hebben de ondernemingen weer meer geld voor steengoede marketing, waarmee de kracht en herkenbaarheid van het merk nog verder versterkt worden.
Apple
Een goed voorbeeld van een ijzersterk merk is natuurlijk het Amerikaanse Apple. Niet voor niets is dit merk in 2014 op de eerste plaats van de lijst van Interbrand te vinden. Het Britse Interbrand, een gespecialiseerd onderzoeksbureau op het gebied van merken, maakt jaarlijks een veel geraadpleegde lijst van 's werelds sterkste merken.
Onderdeel van het merk Apple is de mythe en de erfenis van wijlen Steve Jobs. Zijn imago van perfectionist is zo sterk dat tot op de dag van vandaag dit bij de talloze Apple-fans enorm positieve gevoelens over het merk oproept. Apple boekte de afgelopen vijf jaar een fantastisch rendement van 297%.
Prestaties op de beurs
Maar niet alleen Apple boekte de afgelopen vijf jaar een geweldig rendement; ook een sterk merk als de Duitse autofabrikant BMW presteerde buitengewoon: een plus van 266% in de afgelopen vijf jaar. Het Amerikaanse entertainmentconcern Disney blijft hier niet ver bij achter: plus 221%.
Natuurlijk presteren niet alle sterke merken zo uitzonderlijk goed op de beurs. Zo boekte Coca-Cola over de afgelopen vijf jaar een plus van 49%. Maar kijkt u eens terug en vergelijkt u de prestaties van de sterke merken met bijvoorbeeld de MCSI-Index dan ziet u dat de sterke merken het vaak een stuk beter doen.
Gemiddeld deden sterke merken het de afgelopen drie jaar beter dan de brede wereldindex MSCI World.
Beleggen in sterke merken
U kunt er natuurlijk als belegger voor kiezen een aantal sterke merken te kopen. Aandelen als BMW, Apple, Disney en Coca-Cola. Alleen loopt u bij een beperkte selectie wel het risico dat daar dan net een aantal aandelen tussen zit die in rendement achterblijft, zoals Coca-Cola de afgelopen jaren.
Als u nu in één klap breed gespreid wil beleggen in sterke merken heeft Trend Invest daarvoor een doelmatige en transparante oplossing. Trend Invest heeft namelijk een selectie van aandelen, de Trend Sterke Merken , samengesteld. Hiermee belegt u in één klap in 25 toonaangevende aandelen.
Meer Beleggingsideeën van Trend Invest